همه اصطلاحات حمل و نقل دریایی | کاملترین واژه‌نامه دریانوردی

اصطلاحات حمل و نقل دریایی

اصطلاحات حمل و نقل دریایی

در این مقاله از مکران ماشین (حمل و مدیریت کننده هر گونه بار از عمان،چین،امارات به ایران و بالعکس با مناسب ترین قیمت و بهترین شرایط) اصطلاحات حمل  و نقل دریایی به همراه شرایط و برخی از مقررات را بررسی میکنیم.

*اصطلاحات به ترتیب حروف الفبا مرتب شده است.

A

Abaft

اگرچه به ندرت در خشکی شنیده می شود، اما این کلمه قدیمی دریانوردی به انتهای یک کشتی اشاره دارد.

در اصطلاح دریایی، abaft به معنای «به سمت عقب کشتی» است و به معنای موقعیتی نسبت به یک نقطه مرجع است، به عنوان مثال، abaft the mid-hatch، به معنی بین دریچه میانی و  عقب کشتی است.

Abaft the beam

beam به اندازه گیری عرض یک کشتی اشاره دارد. عریض ترین نقاط یک کشتی را می توان به عنوان یک پرتو یا beam اندازه گیری کرد. “آبافت” جهت قرار گرفتن در پشت یا به سمت عقب را نشان می دهد. در زمینه ساختار کشتی، یعنی قسمت عقب کشتی.

اصطلاح Abaft the beam به معنای جهت بین تیر کشتی و عقب آن است.

Abandon

اگر گیرنده یک محموله کالا را از حامل در بندر مقصد تحویل نگیرد، گفته می شود که گیرنده محموله را رها کرده است. این امکان برای گیرنده وجود دارد که کل محموله یا حتی بخشی از آن را رها کند.

Abatement

اگر کالای شما در حین حمل و نقل آسیب ببیند یا هزینه حمل و نقل از شما بیش از حد دریافت شود، شرکت حمل و نقل ممکن است تخفیفی برای بازپرداخت شما ارائه دهد. به این تخفیف Abatement می گویند.


مقالات مرتبط: راه حل های تجاری دریایی و حمل و نقل (MTBS)


Aboard

اگر کالاهای شما در پشت کامیون، در انبار هواپیما یا روی عرشه یک کشتی باشد، گفته می‌شود که آن‌ها سوار یا Aboard هستند.

Above board

اگر محموله دریایی روی عرشه کشتی یا بالای آن قرار داشته باشد، بالای کشتی یا Above board است.

Absolute minimum charge

این یک محاسبه هزینه است که گاهی اوقات توسط یک اپراتور بیان می‌شود. این نشان‌دهنده پایین‌ترین قیمت ممکن است که شرکت حمل‌کننده پس از اعمال تمام شرایط برای سفارش حمل‌ونقل شما از شما دریافت می‌کند.

Absorption

وضعیتی که در آن شرکت حامل شما حامل دومی را برای جابجایی محموله شما استخدام می‌کند و هیچ یک از هزینه های حامل دوم را برای شما حساب نمی‌شود.

Acceptance

هنگامی که شما با خرید کالا تحت مجموعه‌ای از شرایط موافقت می‌کنید، به این معنی است که شرایط را قبول دارید، به این معنی که متعهد به رعایت آنها هستید.

Acceptance of goods

این اصطلاح زمانی به کار می رود که حامل شما (اگر شما فرستنده هستید) کالاهای شما را به صورت فیزیکی در اختیار می‌گیرد و از این رو مسئولیت حمل امن آنها را می‌پذیرد.

Acceptance of shipment

این اصطلاح زمانی اعمال می‌شود که یک خریدار یا گیرنده، محموله‌ای را از شرکت حمل‌کننده به صورت فیزیکی تحویل می‌گیرد، گیرنده با امضای گواهی رسید تحویل، مسئولیت تحویل کامل مرسوله را عهده دار می‌شود.

Accessibility

این اصطلاح به توانایی حامل شما برای جابجایی کالاهای شما بین مبدا و مقصد خاصی اشاره دارد.

Accessorial charges

به معنای هزینه‌هایی هست که یک شرکت حمل و نقل برای هر چیزی غیر از هزینه اصلی حمل و نقل اعمال می‌کند. هزینه‌های جانبی ممکن است شامل هزینه‌های انبار، هزینه‌های ذخیره‌سازی، هزینه‌های اضافی سوخت، یا هزینه‌های خدمات اضافی انجام‌ شده در نقطه مبدا یا تحویل، مانند بارگیری و تخلیه باشد.

Accessorial service

به معنای خدمات جانبی است. هر گونه خدمات ارائه شده توسط یک شرکت حمل و نقل بیش از خدمات اصلی حمل و نقل مانند: انبار کردن، بارگیری و بسته بندی کالاها ممکن است توسط یک شرکت حمل و نقل به عنوان خدمات جانبی طبقه بندی شوند و بنابراین ممکن است مشمول هزینه های جانبی شوند.

Accountee

این اصطلاح گاهی اوقات برای اشاره به خریدار، سفارش‌دهنده یا واردکننده در معاملات تجاری بین المللی استفاده می‌شود.

Accrual

این یک اصطلاح حسابداری است که به هزینه یا درآمدی اشاره می کند که ارزش آن با گذشت زمان افزایش می‌یابد.

Acknowledgment of receipt

تاییدیه دریافت گواهی مستندی است، که نشان میدهد کالا دریافت شده است. این می تواند توسط یک حامل یا یک گیرنده اعمال شود و معمولاً از طریق امضای گیرنده در بارنامه یا سند اثبات تحویل رسمیت می‌یابد.

Acquiescence

هنگامی که شما یا نماینده حمل‌ونقل شما، بارنامه‌ای را که توسط یک متصدی حمل‌ونقل صادر شده است امضا می‌کنید، یک رضایت مخفی با شرایط قبض ارائه می‌دهید. سکوت شما به معنای رضایت شما از شرایط تلقی می‌شود.

Act of God

سیل، زلزله، طوفان، فوران آتشفشان و سایر حوادث ناگهانی و فاجعه آمیز به عنوان حوادث ناگهانی یا حوادث غیرقابل پیش بینی طبیعی شناخته می‌شوند، به این معنی که خارج از کنترل انسان هستند و بنابراین، استفاده از بیمه در برابر این عوامل بسیار دشوار است.

Act of man

در حمل و نقل دریایی، به معنای قربانی کردن عمدی محموله برای ایمن ساختن کشتی برای محموله باقیمانده است. کسانی که در محموله ذخیره شده سهیم هستند به نسبت ضرر را پوشش می‌دهند.

Active quote

وقتی پیشنهادی را از حامل دریافت می‌شود، برای برای حمل و نقل هوایی یک هفته از تاریخ صدور، یا دو هفته برای حمل‌ونقل اقیانوسی، فعال یا معتبر باقی می‌ماند. می‌توان در این مدت بار را با قیمت ذکر شده رزرو کرد.

Ad hoc charter

چارتر یکباره که بنا به نیاز، کشتی یا یک هواپیما را برای حمل محموله ای خاص بین دو نقطه اجاره یا در اختیار گرفته می‌شود.

Ad valorem duty

نرخ عوارض ارزشی به این معنی است که نرخ متناسب با ارزش کالایی است که باید وارد شود. به عنوان مثال، نرخ عوارض ارزشی 10٪ به این معنی است که این نرخ 10٪ از ارزش محاسبه شده کرایه است.

Ad valorem freight

نرخ باربری به عنوان درصدی از ارزش اعلام شده بار محاسبه می‌شود و معمولاً فقط برای کالاهایی با ارزش مالی بسیار بالا استفاده می‌شود.

Adjustments

این عبارت در صورتحساب برای نشان دادن تغییرات هزینه اعمال شده پس از تحویل محموله استفاده می‌شود. معمولاً در نتیجه تفاوت در وزن یا ابعاد بار در مقایسه با موارد اعلام شده توسط فرستنده، یا الزامات خدمات اضافی که در سفارش حمل و نقل اصلی مشخص نشده‌اند، محاسبه می‌شود.

Advance

برای انتقال محموله به کشتی که زودتر از کشتی رزرو شده اولیه حرکت می‌کند.

Advance against documents

این یک نوع وام کوتاه مدت است که توسط یک مؤسسه مالی و با استفاده از بارنامه یا سایر اسناد مالکیت به عنوان تضمین داده می‌شود.

Advanced charge

هزینه ای که یک شرکت حمل و نقل به یک نماینده یا به متصدی دیگر مثل فرستنده پرداخت می‌کند و متصدی حمل و نقل آن را از گیرنده دریافت می‌کند. چنین هزینه‌هایی معمولاً برای هزینه‌های حمل و نقل نمایندگان و هزینه‌های جانبی است که به عنوان هزینه اضافی شناخته می‌شود.

Advanced shipping notification

اعلان حمل و نقل پیشرفته، یا ASN، یک اعلان الکترونیکی معمولا به صورت ایمیل است که توسط یک فرستنده یا حامل برای گیرنده ارسال می‌شود. که حاوی جزئیات محتویات یک محموله و اطلاعات کلیدی در مورد نحوه حمل و نقل و تاریخ است.

Advice of shipment

این سندی است که صادرکننده برای واردکننده یا گیرنده می‌فرستد تا اطلاع دهد که سفارش واردات ارسال شده و در راه است. کپی بارنامه، لیست بسته بندی و فاکتور تجاری نیز ممکن است همراه با توصیه حمل باشد.

Advising bank

اگر شما فروشنده معامله ای هستید که شامل اعتبار اسنادی است، بانکی که در کشور فروشنده فعالیت می کند و از طرف یک بانک خارجی به اعتبار اسنادی رسیدگی می‌کند.

Advisory capacity

اگر کسب‌وکار شما از یک نماینده حمل‌ونقل استفاده می‌کند که باید قبل از اقدام یا تصمیم‌گیری، تأیید شما را داشته باشد، گفته می‌شود که او در مقام مشاور به شما خدمات می‌دهد.

Affiliate

شرکت وابسته، شرکت دیگری را کنترل می‌کند یا تحت کنترل شرکت دیگری است.

Affreight

به اجاره یک کشتی برای حمل بار از یک مکان به مکان دیگر گفته می‌شود.

Aft

به سمت عقب یا انتهای یک کشتی اشاره دارد.

Agent

فردی که از طرف یک فرد یا شرکت دیگر تجارت می‌کند (که به عنوان نماینده اصل شناخته می‌شود) و دارای اختیارات محدود یا کامل برای تصمیم گیری از طرف اصلی است. در حمل و نقل جهانی بار، ممکن است با انواع مختلفی از نمایندگی ها از جمله نمایندگی های حمل و نقل، رزرو و فروش مواجه شوید.

Aggregate shipment

این اصطلاح به محموله‌های متعدد از فرستنده‌های مختلف به یک گیرنده که ادغام شده گفته می‌شود و به عنوان یک محموله تلقی می‌شود.

Aggregate tender rate

به نرخی گفته می‌شود که یک شرکت حمل و نقل برای حمل همزمان چندین محموله از کالاهایی که در یک کلاس بار مشترک هستند، ممکن است اعمال کند (مخصوصاً برای حمل و نقل بار داخلی).

Agreed valuation

یک اصطلاح بیمه به معنای ارزش یک محموله حمل و نقل است که در قرارداد بیمه باربری بین صاحب بار و یک شرکت بیمه توافق شده است.


مقالات مرتبط: همه چیز درباره حمل و نقل دریایی و دستورالعمل های گام به گام


Agreed weight

این اصطلاح به معنای وزن توافق شده بین حمل‌کننده و فرستنده برای کالاهایی که در بسته‌های معین یا تعداد معینی ارسال می‌شوند، است.

Air cargo

محموله هوایی به کالاهایی گفته می شود که با هواپیما حمل می‌شوند.

Air cargo agent

یک نماینده بار هوایی برای پردازش هرگونه محموله هوایی از طرف یک شرکت هواپیمایی رزرو می‌شود. خواه آن مستقیم با شرکت هواپیمایی رزرو شود یا از طریق یک حمل  کننده کالا رزرو شود.

Air cargo containers

کانتینرهای باری که برای قرار گرفتن در داخل انبار هواپیما طراحی شده اند، کانتینرهای بار هوایی نامیده می‌شوند.

Air carrier

متصدی حمل و نقل بار هوایی، حامل هوایی (حمل کننده هوایی) نامیده می‌شود.

Air express

به معنای خدمات حمل و نقل هوایی ممتاز برای حمل سریع و تضمین شده است. برای مثال، می‌توان با خدمات اکسپرس هوایی مقدار مشخصی بار را در عرض 24 ساعت یا کمتر ارسال کرد.

Air freight

به معنای حمل و نقل هوایی شناخته می‌شود.

Air freight forwarder

باربری متخصص در حمل و نقل هوایی، یک فورواردر حمل و نقل هوایی یا حامل هوایی است، صرف نظر از اینکه هواپیما مختص خود شرکت است یا فقط مدیریت کننده فرآیند حمل و نقل است.

Air waybill

بارنامه هوایی یا AWB یک سند غیرقابل مذاکره است که به عنوان رسید رسمی یک محموله، توسط شرکت حمل و نقل هوایی صادر می‌شود. AWB معادل بارنامه‌‎ حمل و نقل دریایی است که توسط حامل های دریایی صادر می‌شود.

Airbill

به قبض هوایی توافق شده برخی جزئیات محموله بین فرستنده و حامل، گفته می‌شود.

Airline terminal fee

تمام محموله های حمل و نقل هوایی مشمول هزینه ترمینال هواپیمایی برای پوشش هزینه جابجایی محموله هستند. این هزینه ممکن است در قیمت‌ها و صورت‌حساب‌های حمل‌ونقل به‌عنوان جزئی از هزینه حمل‌ونقل هوایی نشان داده شود، یا ممکن است تحت هزینه‌های مبدأ، هزینه‌های مقصد یا هر دو ظاهر شود.

Airport of discharge

این یک اصطلاح حمل و نقل هوایی است، به معنی فرودگاهی که یک شرکت هواپیمایی در آن محموله خود را تخلیه می‌کند و باید محموله از آنجا تحویل گرقته شود یا برای حمل به محل نهایی انتقال پیدا کند.

Airway Bill

AWB یک قرارداد حمل یا قرارداد حمل و نقل بین فرستنده و شرکت هواپیمایی است. که شامل نام و آدرس گیرنده، نام و آدرس فرستنده، کد فرودگاه مبدأ، کد فرودگاه مقصد، ارزش حمل و نقل کالا، شرح کالا، وزن ناخالص، و دستورالعمل‌های مخصوص حمل و نقل(در صورت وجود) است. که همراه با محموله ارسال می‌شود و توسط فرستنده، گیرنده، حامل یا نمایندگان مربوطه آنها امضا می‌شود. بارنامه هوایی یک سند غیرقابل مذاکره است، یعنی جزئیات پرواز و زمان بندی تحویل را بیان نمی‌کند.

All commodity rate

نرخ حمل و نقلی که گاهی اوقات با محدودیت های خاص اعمال می‌شود، نرخ تمام شده کالا نامیده می‌شود.

All-cargo carrier

شرکت‌های حمل‌ونقل هوایی که منحصراً بار را حمل می‌کنند و هیچ پرواز مسافری را انجام نمی‌دهند، حامل‌های تمام بار(حمل کننده مخصوص بار) نامیده می‌شوند. خطوط هوایی مسافربری نیز بار را حمل می کنند و آن را همراه با چمدان های مسافران در انبار هواپیما حمل می‌کنند.

All-in

این اصطلاح اشاره به قیمت کل حمل یک محموله کالا از مبدا تا مقصد است که شامل تمام هزینه‌ها می‌شود. ممکن است به آن نرخ فراگیر نیز گفته شود.

All-inclusive rate

به All-in مراجعه شود.

Allowance

این اصطلاح اغلب توسط شرکت‌های حمل‌ونقل برای نشان دادن تخفیف یا بازپرداخت استفاده می‌شود که به طور موثر درصدی از وزن یا ارزش محموله بدون هزینه حمل می‌شود.

Alongside

این بدان معنی است که در کنار یک کشتی پهلو گرفته در اسکله کالاها تحویل داده می‌شوند.

گاهی هم به معنی: به فضای کناری کشتی اشاره دارد که برای توصیف کالاهایی که بدون هزینه بارگیری و تحویل به بندر سوار می‌شوند استفاده می‌شود (به اینکوترمز مراجعه کنید).

Also notify party

طرف آگاه شخص یا نهاد دومی است که علاوه بر گیرنده، باید هشدار ورود محموله را دریافت کند. این اصطلاح در مورد اعلان‌های ورود گاهی اوقات توسط یک متصدی حمل‌ونقل ارسال می‌شود تا به گیرنده اطلاع دهد که کالای او به زودی به بندر مقصد خواهد رسید.

Alternative rates

امتیاز استفاده یا انتخاب نرخی که کمترین هزینه را برای حمل و نقل بین دو یا چند نرخ پیشنهادی محاسبه می‌کند.

Amazon FBA

FBA مخفف Fulfilled by Amazon است، برنامه‌ای مدیریتی که توسط خرده فروشی آنلاین آمازون اجرا می‌شود. مجموعه ای از خدمات انبارداری، بسته بندی و حمل و نقل را ارائه می‌دهد. در این روش فروش آنلاین محصولات از طریق پلت فرم آمازون انجام می‌شود.

Ambient temperature‎

هنگامی که در یک کانتینر بارگیری انجام می‌شود، این عبارت به معنای دمای محیط اطراف محل کانتینر است.

Amendment

اخطار کتبی مبنی بر تغییر در شرایط اعتبار اسنادی. این اصلاحیه جزء لاینفک اعتبار اسنادی اصلی می‌شود.

American Terms

اصطلاحی (بیمه دریایی) که برای تمایز بین شرایط بیمه نامه های آمریکایی از شرایط سایر کشورها، به ویژه انگلستان، استفاده می‌شود.

Amidships

در اصطلاح دریایی، amidships به معنای “قسمت میانی یک کشتی” است، و “قسمت میانی یا وسط” در نقطه مرکزی یک خط فرضی در امتداد کیل قرار دارد.

Automated Manifest System

بخشی از سیستم خودکار سیستم رایانه‌ای گمرک ایالات متحده است که برای خودکار کردن جریان اطلاعات مربوط به گمرک در میان کارگزاران گمرکی، واردکنندگان و حامل‌ها استفاده می‌شود.

B

Beneficial cargo owner

واردکننده‌ای که محموله‌ای را در مقصد خود تحویل می‌گیرد و مسئولیت کامل آن (از جمله ریسک، حمل‌ونقل بعدی و ذخیره‌سازی) را بر عهده می‌گیرد، از نظر حقوقی به عنوان مالک سودمند محموله (BCO) شناخته می‌شود.

Bill of lading

این اصطلاح به معنای یک سند کتبی در راستای قرارداد حمل و نقل (بارنامه) است که توافق نامه حمل را رسمی می‌کند. معمولاً توسط یک شرکت حمل و نقل تهیه و صادر می‌شود و توسط فرستنده کالا باید امضا شود. بارنامه همچنین به عنوان مدرکی است که نشان می دهد متصدی حمل و نقل محموله را دریافت کرده است.

Blank sailing

کشتی‌های حمل‌کننده اقیانوس گاهی سفرهای دریایی را لغو می‌کنند یا از بازدید برنامه‌ریزی شده کشتی از یک بندر خاص صرف‌نظر می‌کنند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، به عنوان یک کشتی خالی شناخته می‌شود. اگر برای یک محموله این اتفاق رخ دهد، حامل باید محموله را در کشتی در دسترس بعدی به بندر مقصد ارسال کند.

Blind shipping

این اصطلاح حمل و نقل دریایی به معنای ثبت محموله بدون فاش شدن اطلاعات فرستنده است، به طوری که گیرنده کالا از مبدأ محموله مطلع نمی‌شود. معمولاً زمانی استفاده می‌شود که یک تولید کننده یا عمده فروش، کالا را مستقیماً از طرف یک فروشنده دیگر برای مشتریان ارسال می‌کند.

Bonded goods

این اصلاح زمانی به کار می‌رود که کالاهایی وارد کشور شده‌اند، اما توسط گمرک ترخیص نشده است. که کالای باند یا پیوندی نامیده می‌شوند. تحت شرایط خاصی، کالاها می‌توانند قبل از پرداخت عوارض و مالیات مورد نیاز، در داخل کشور وارداتی، تردد کنند. در این صورت، آنها را کالاهای پیوندی می‌نامند.

Bonded shipment

حمل و نقل پیوندی مانند زمانی است که یک محموله در داخل کشور وارداتی قبل از پرداخت عوارض و مالیات مورد نیاز، حمل می‌شود. در حمل و نقل پیوندی، محموله از کالاهای باند یا پیوندی تشکیل شده است، از این رو اصطلاح حمل و نقل پیوندی نامیده می‌شود.

Bonded warehouse

انبار متعلق به اشخاص مورد تایید گمرکات مربوطه و مقامات مالیات غیر مستقیم (به عنوان مثال در ایالات متحده آمریکا وزارت خزانه داری) و تحت ضمانت برای رعایت دقیق قوانین درآمد. برای نگهداری کالا تا زمانی که عوارض پرداخت شود یا کالاها به طور مناسب آزاد شوند، استفاده می‌شود.

Breakbulk cargo

برخی از کالا‌ها مناسب حمل با کانتینر نیستند و در عوض، حامل باید اقلام را مستقیماً در انبار کشتی بارگیری کند. هنگامی که یک کشتی کالایی را به این روش حمل می کند، به طور آزاد در انبارهای داخلی خود بارگیری می‌شود. این اصطلاح را به عنوان تقسیم یا شکستن محموله فله نیز می‌شناسند.

Bulk

محموله هایی که به هیچ وجه بسته بندی نمی‌شوند و به صورت آزاد در انبار کشتی حمل می‌شوند، محموله‌های فله یا فله بار نامیده می‌شوند. انواع موادی که معمولاً به این روش حمل می‌شوند عبارتند از: مایعات، گوگرد، سنگ معدن، زغال سنگ یا غلات.

Bulk cargo

هر محموله ای که با کانتینر حمل نمی‌شود و از این رو باید در حالت فله در انبار کشتی حمل شود. غلات، مایع، پودرها، سنگ معدن و زغال سنگ نمونه‌هایی از موادی هستند که معمولاً به عنوان محموله فله حمل می‌شوند.

Bunker

مخزن سوخت کشتی، این اصطلاح از روزهای کشتی های بخار سرچشمه می‌گیرد، زمانی که زغال سنگ، سوخت مورد استفاده در آن زمان، در محفظه‌ای به نام پناهگاه ذخیره می‌شد. اگرچه کشتی‌های امروزی عمدتاً از مایعات تغذیه می‌کنند، این اصطلاح پابرجاست.

Bunker adjustment factor (BAF)

ضریب تعدیل هزینه اضافی سوخت در نرخ بار توسط خطوط کشتیرانی برای خنثی کردن اثر نوسانات به کار برده می‌شود. همچنین با نام Bunker Contribution یا BUC و همچنین ضریب تنظیم سوخت یا FAF نیز شناخته می‌شود.

Bunkers

سوختی که برای تامین انرژی یک کشتی اقیانوس پیما استفاده می‌شود.

C

20foot general purpose container

یک نوع کانتینر معمولی حمل و نقل چند کاربری است، معمولا حامل های دریایی از این کانتینر برای حمل و نقل کالا در سطح بین المللی استفاده می‌کنند. همانطور که از اصطلاح نشان می‌دهد، این نوع کانتینر 20 فوت طول دارد. ظرفیت معمولی یک کانتینر معمولی 20 فوتی یا 33.2 متر مکعب است.

40foot general purpose container

این یک نوع کانتینر حمل و نقل چند حالتی است که برخی حامل های اقیانوسی از آن برای حمل و نقل کالا در سطح بین المللی استفاده می‌کنند. همانطور که از اصطلاح نشان می‌دهد، این نوع ظرف 40 فوت طول دارد. ظرفیت معمول یک کانتینر معمولی 40 فوتی یا  67.67 متر مکعب است.

40foot high cube container

این یک نوع کانتینر حمل و نقل با طول 40 فوت و ارتفاع بیشتر از کانتینرهای معمولی است که این امکان را فراهم می‌‌کند حجم بیشتری از بار را در خود جای دهد. ظرفیت معمولی این مدل 76.3 متر مکعب است.

CET hold

اعلانی مبنی بر اینکه محموله در یک بندر یا فرودگاه مقصد در ایالات متحده متوقف شده است، این اصطلاح به این معنی است که تیم اجرای قاچاق CBP محموله را برای بازرسی علامت گذاری کرده است.

Cargo

این اصطلاح اشاره می‌کند به هر کالایی که در حال حمل و نقل دریایی است، این اصطلاح صرف نظر از روش یا حالت حمل و نقل استفاده می‌شود.

Cargo Ship

به معنای کشتی دریایی، که برای حمل بار از بندری به بندر دیگر ساخته شده است.

Cargo receipt

سندی یا رسید بار که توسط یک تلفیق کننده حمل و نقل برای یک فرستنده صادر می‌شود و رسماً دریافت کالا برای حمل را تأیید می‌کند.

Carriage Paid To (CPT)

اشاره به یکی از اینکوترمزهای مورد استفاده در حمل و نقل بار بر اساس CPT می‌کند. در این اینکوترمز فروشنده مسئولیت حمل بار به مقصد مورد توافق با خریدار و ترخیص کالا از گمرک را بر عهده دارد. خریدار از زمانی که محموله را تحویل و ترخیص می‌کند، مسئولیت کامل بار را بر عهده می‌گیرد.

Carriage and Insurance Paid to (CIP)

اشاره به یکی از اینکوترمزهای مورد استفاده در حمل و نقل بار. بر اساس CIP می‌کند، فروشنده مسئول حمل به مقصد مورد توافق با خریدار، ترخیص کالا از گمرک صادراتی و پذیرش خطر برای ادامه حمل از مبدا تا مقصد مورد توافق است. خریدار مسئولیت ترخیص گمرکی وارداتی، جابجایی در مقصد مورد توافق، حمل و نقل بعدی، ریسک از محل تحویل و تخلیه در انبار را بر عهده دارد.

Carrier

در اصطلاح حمل و نقل، حامل یا حمل کننده کالا هر نهادی است که خدمات حمل و نقل بار را برای سایر اشخاص انجام می‌دهد یا مدیریت می‌کند و برای انجام این کار هزینه‌ای دریافت می‌شود. یک حامل ممکن است سیستم انبارداری را  نیز داشته باشد.

مکران ماشین زیر مجموعه شرکت ققنوس دریای مکران حمل و مدیریت کننده هر گونه بار از عمان،چین،امارات به ایران و بالعکس با مناسب ترین قیمت و بهترین شرایط می‌باشد.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید

شماره تماس مستقیم: 989128130592+
برای تماس کلیک کنید

 

Certificate of origin (COO)

سند وارداتی که برای اثبات مبدأ کالا بوده و اغلب برای ترخیص واردات ضروری است. در صورت نیاز به چنین مدرکی، محصولات شما به کشور وارداتی پذیرفته نمی‌شوند مگر اینکه مقامات مربوطه گواهی را مشاهده کنند.

Commerce control list (CCL)

فهرستی از گروه‌های محصولات که به صادرکنندگان و ارسال‌کنندگان کمک می‌کند تا تعیین کنند که آیا مجوز صادرات از وزارت بازرگانی ایالات متحده برای محصولات یا موادی که می‌خواهند از ایالات متحده صادر کنند نیاز است.

Commercial goods

اگر کالایی که ارسال می‌شود قرار است فروخته یا معامله شود، یا به قصد فروش یا معامله در یک محیط عمومی حمل شود، به عنوان کالاهای تجاری شناخته می‌شوند، برخلاف کالاهایی که ممکن است به دلایل شخصی ارسال شود.

Commercial invoice

در معامله فروش، فاکتور تجاری سندی است که فروشنده تهیه و به خریدار ارائه می‌کند. هدف اصلی آن درخواست پرداخت از خریدار است. فاکتور تجاری توسط مقامات گمرکی برای محاسبه ارزش کالا برای اعمال عوارض استفاده می‌شود.

Consignee

در بیشتر موارد، خریدار کالا، به عنوان گیرنده است، اما استثناهایی وجود دارد. اساساً، گیرنده طرفی است که یک شرکت حمل و نقل دارایی ها را پس از تکمیل حمل و نقل به او تحویل می‌دهد.

Consignment

یک اصطلاح برای یک مقدار نامشخص کالا. این اصطلاح معمولاً برای اشاره به کالاهایی(محموله) استفاده می‌شود که مشمول قرارداد فروش و/یا حمل و نقل هستند.

Consolidation

ترکیبی از چندین محموله در یک بار حمل و نقل دریایی، معمولاً به معنای ترکیب چندین محموله در یک بار است که یک کانتینر حمل و نقل را پر می‌کند.

Consolidation fee

این اصطلاح به معنای هزینه‌ای است که توسط یک حامل برای خدمات مربوط به ادغام در حمل و نقل LCL از یک فرستنده دریافت می‌کند. قیمت ادغام در نرخ کلی حمل و نقل لحاظ نمی‌شود، بنابراین فورواردر یا حمل کننده کلال آن را به عنوان هزینه اضافی اعمال می‌کند که به آن هزینه ترکیب یا ادغام می‌گویند.

Container freight station (CFS)

تأسیساتی که در آن محموله‌های LCL خروجی ادغام می‌شوند و در کانتینرهای حمل و نقل آماده برای حمل و نقل بارگیری می‌شوند و  کانتینرهای ورودی تخلیه می‌شوند و محموله‌ها برای جمع‌آوری توسط گیرندگان یا برای حمل‌ونقل بعدی، ادغام می‌شوند.

Container yard

محوطه‌های کانتینری یک مرکز حمل و نقل و ذخیره ساز را می‌توان در داخل تأسیسات بندری قرار داد، اما گاهی اوقات در داخل خشکی قرار دارند.

Continuous customs bond (CCB)

یکی از دو نوع اوراق گمرکی CCB است، که تمام واردات یک فرستنده به ایالات متحده را پوشش می‌دهد، در مقابل اوراق یکبار ورود، که فقط یک بار قابل استفاده است قرار دارد. اوراق گمرکی مستمر به مدت یک سال از تاریخ صدور معتبر است.

Contract of affreightment

یک قرارداد رسمی حمل و نقل بین یک حامل دریایی و یک واردکننده یا صادرکننده است اغلب به اختصار COA نامیده می‌شود. که بر اساس آن متصدی حمل و نقل موافقت می‌کند که فضایی را در کشتی برای محموله فرستنده، با قیمتی خاص و تحت شرایط خاص فراهم کند.

Cost and Freight (CFR)

یکی از اینکوترم‌هایی که در حمل و نقل محموله های دریایی غیر کانتینری یا برای محموله های حمل شده از طریق آبراه های داخلی استفاده می‌شود. بر اساس CFR است. که فروشنده مسئول حمل و نقل به یک بندر مقصد مشخص شده در کشور واردکننده، برای کلیه کارهای مربوط به حمل و نقل و ترخیص کالا از گمرک صادراتی است. خریدار مسئولیت ریسک و بیمه را به محض اینکه محموله بر روی کشتی در کشور صادراتی قرار می‌گیرد را به عهده می‌گیرد. همچنین مسئولیت جابجایی محموله در بدو ورود به بندر مقصد، ترخیص کالا از گمرک واردات و حمل و نقل به عهده خریدار است.

Cost, Insurance and Freight (CIF)

یکی از اینکوترم‌هایی که در حمل و نقل محموله های اقیانوسی غیر کانتینری استفاده می‌شود. تحت CIF نامیده می‌شود. که مسئولیت‌های فروشنده مشابه مسئولیت های CFR است، اما علاوه بر حمل و نقل اصلی بار، فروشنده مسئولیت ریسک را نیز بر عهده دارد. تمام مسئولیت ها پس از تخلیه بار در بندر مقصد به عهده خریدار می‌باشد.

Currency adjustment factor

ضریب تعدیل ارز یک هزینه اضافی است که توسط شرکت‌های حمل‌ونقل اعمال می‌شود تا به آنها کمک کند خسارات ناشی از نوسانات نرخ تبدیل ارزهای تعرفه را جبران کنند.

Customs assigned importer number (CAIN)

شماره‌ای که توسط دولت ایالات متحده به یک واردکننده خارجی تایید شده اختصاص داده شده است. اگر مایل به واردات کالا به ایالات متحده هستید، اما در آنجا مستقر نیستید، قبل از اینکه بتوانید به عنوان وارد کننده اقدام کنید، باید یک CAIN دریافت کنید.

Customs bond‎‎‎

اگر کالایی با ارزش بالاتر از 2500 دلار به ایالات متحده وارد شود، یا اگر محموله به صورت اوراق قرضه در داخل مرزهای ایالات متحده حمل شود، یک ضمانت مالی گمرکی، توسط یک شرکت بیمه مورد نیاز است.

Customs clearance

همه کالاها برای واردات یا صادرات برای عبور کردن یا خارج شدن از یک کشور نیاز به مجوز رسمی و مستند دارند. یک فرستنده یا تحویل گیرنده باید کالا را از گمرک ترخیص کند که به آن ترخیص کالا از گمرک می‌گویند.

Customs exam

این اصطلاح زمانی استفاده می‌شود که محموله برای بررسی گمرکی انتخاب شده است تا اطمینان از عدم وجود کالای قاچاق، مطابقت کالای فیزیکی با اظهارنامه گمرکی و هر گونه ارزیابی از ارزش دقیق کالا مورد بررسی قرار بگیرد.

Customs release

CBP ایالات متحده نیاز دارد که یک سند ترخیص گمرکی، معروف به 3461، به صورت الکترونیکی ارائه شود، زمانی که محموله کالا برای واردات به بندر یا فرودگاه ایالات متحده می رسد. ارائه این سند اولین گام در فرآیند ترخیص کالا از گمرک ایالات متحده است.

D

Dangerous goods‎

هر کالایی که تهدیدی برای افراد، سایر موجودات زنده، محیط زیست باشد یا با خطرات مالی همراه باشد به عنوان کالاهای خطرناک طبقه‎‎‌بندی می‎شود. این اصطلاح بیشتر توسط انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (IATA) و سازمان بین المللی دریایی (IMO) استفاده می‌شود. گاهی اوقات به این کالاها مواد خطرناک نیز می‌گویند.

Dangerous goods declaration

برای صادر کردن کالاهای خطرناک طبقه بندی شده باید سندی به نام اظهارنامه کالاهای خطرناک تکمیل شود. برای حمل و نقل هوایی، یک اظهارنامه کالاهای خطرناک (IATA) باید همراه محموله باشد، در حالی که در حمل و نقل دریایی، باید از اظهارنامه کالاهای خطرناک IMO استفاده کرد.

Dangerous goods note

نام جایگزین برای اظهارنامه کالاهای خطرناک. یادداشت کالاهای خطرناک است که می تواند در هر قالبی باشد. مشروط بر اینکه معیارهای تعیین شده در کد بین المللی کالاهای خطرناک دریایی (IMDG) را داشته باشد و می تواند اظهارنامه کالاهای خطرناک و گواهی بسته بندی کالاهای خطرناک را در خود جای دهد.

Dangerous goods packing certificate

گواهی بسته بندی کالاهای خطرناک، یک سند رسمی امضا شده توسط شخصی است، که مسئول بسته بندی کالاهای خطرناک تعیین شده در یک کانتینر یا بارگیری در یک وسیله نقلیه است، که اعلام می کند که این مواد مطابق با مقررات قابل اجرا (IMDG یا IATA) بسته بندی و انبار شده‌اند.

Deconsolidation

این اصطلاح به معنای جداسازی چندین محموله که قبلاً برای حمل در یک کانتینر به عنوان یک بار ترکیب شده‌اند است. هنگامی که کشتی یا هواپیما به محل تخلیه می‌رسد، جداسازی صورت می‌گیرد. در حمل و نقل دریایی، جداسازی ممکن است در خود بندر اتفاق نیفتد، بلکه در تأسیساتی در نزدیکی آن رخ دهد.

Delivered at Frontier (DAF)

این اینکوترمز در حال حاضر منسوخ است که در سال 2010 توسط Incoterms Delivered at Terminal (DAT) و Delivered at Place (DAP) جایگزین شد.

Delivered at Place (DAP)

DAP یک اینکوترم حمل و نقل است، که فروشنده مسئول هزینه های حمل و نقل به مقصد مورد توافق در کشور خریدار است. ریسک تا زمانی که کالا به محل مقصد تحویل داده شود با فروشنده باقی می‌ماند. البته مسئولیت ترخیص کالا از گمرک وارداتی و حمل و نقل از محل تعیین شده بر عهده خریدار می‌باشد.

Demurrage

برای بارگیری کالاها بر روی وسیله حمل کننده، کشتی یا هواپیما و تخلیه آن، مدت زمان معینی به فرستندگان و تحویل گیرندگان اختصاص داده می‌‍شود. اصطلاح Demurrage زمانی استفاده می‌شود که از این زمان اختصاص داده شده به دلایلی خارج از کنترل شرکت حمل و نقل تجاوز شود.

E

Emergency bunker surcharge

این مفهوم به هزینه اضافی توسط شرکت های حمل و نقل دریایی در صورت افزایش فوق العاده زیاد در قیمت سوخت اشاره دارد. هزینه اضافی مخزن اضطراری به عنوان هزینه اضافی بیش از نرخ معمول که ممکن است وجود داشته باشد، اخذ می‌شود.

Ex Works (EXW)

اشاره یک اینکوترم قابل اجرا برای همه حالت های حمل و نقل. بر اساس Ex Works است. که فروشنده فقط مسئول در دسترس قرار دادن کالا در محل مبدا است. مسئولیت کلیه فعالیت های مربوط به خارج کردن کالا از محل فروشنده از جمله حمل و نقل، ریسک و ترخیص کالا به عهده خریدار است.

Export customs clearance

قبل از اینکه بتوان کالاها را به خارج از کشور مبدا و به کشور دیگری ارسال کرد، باید اجازه ترخیص کالا از گمرک صادراتی صادر شود، که در اصل به این معنی است که مقامات گمرکی مربوطه به کالاها اجازه عبور از مرز و خروج از کشور صادراتی را می‌دهند.

Export license

مجوز صادرات یک سند قانونی و نظارتی است که توسط سازمان های دولتی صادر می‌شود، تا مقادیر مشخصی از کالاهای خاص را به مقصدی خاص صادر کند. هر کشوری قوانینی دارد که مشخص می‌کند کدام محصولات و کالاها یا مواد نیاز به مجوز صادرات تحت چه شرایطی دارند.


مقاله مرتبط: مزایای حمل و نقل دریایی


Export packing list

لیست بسته بندی صادراتی سندی است که معمولاً توسط مقامات گمرکی هنگام صادرات یا واردات کالا مورد نیاز است. که جزئیاتی در مورد محصولاتی که ارسال می‌شود و بسته‌های حاوی آنها را ارائه می‌دهد. مقامات گمرکی در صورتی که بخواهند محموله شما را بازرسی کنند، آن را به عنوان مرجع درخواست می‌کنند.

Express Release Bill of Lading

بارنامه دریایی نوعی سند حمل و نقل است که گاهی اوقات بارنامه مستقیم یا بارنامه سریع السیر نامیده می‌شود. بر خلاف بارنامه استاندارد، بارنامه دریایی سند مالکیت نیست.

Express bill of lading

بارنامه اکسپرس نوعی بارنامه (B/L) است که در آن متصدی حمل و نقل موظف است کالا را به گیرنده نامبرده تحویل دهد. در این حالت اصلاً بارنامه اصلی (OBL) صادر نمی‌شود. اکسپرس B/L غیر قابل مذاکره است و سند مالکیت کالا نیست. انتقال مالکیت باید در جای دیگری در قرارداد فروش مستند شود.

F

Free on Board (FOB)

FOB یک اینکوترم است که در حمل و نقل محموله های اقیانوسی یا دریایی غیر کانتینری یا برای محموله های حمل شده از طریق آبراه های داخلی استفاده می شود. بر این اساس، فروشنده تا زمانی که کالا در کشتی تعیین شده برای حمل و نقل قرار گیرد مسئول هزینه، حمل و نقل و خطر(ریسک) است. ترخیص کالا از گمرک صادراتی نیز بر عهده فروشنده است. هزینه های حمل و نقل اصلی، ترخیص گمرکی وارداتی، ریسک، جابجایی در بندر مقصد و حمل از بندر تخلیه تا مقصد نهایی محموله بر عهده خریدار می‌باشد.

Freight

اصطلاحی در حمل و نقل است که به کالا یا کالاهایی اشاره دارد که در مقادیر زیاد از طریق جاده، راه آهن، اقیانوس یا هوا حمل می‌شوند(محموله حمل و نقل).

Full container load (FCL)

هنگامی که یک محتوا تنها محتویاتی است که باید در یک کانتینر حمل و نقل جداگانه منتقل و حمل شود، محموله به عنوان یک بار کامل کانتینر شناخته می‌شود که به اختصار FCL نامیده می‌شود. این اصطلاح صرفاً به این معنی است که کانتینر حمل و نقل صرفاً توسط کالاهای یک فرستنده اشغال شده است.

G

General average

یک اصل حقوقی در مسائل دریایی که همه طرفین را ملزم می‌کند تا به طور متناسب خسارت مالی را برای محموله قربانی شده در شرایط اضطراری تقسیم کنند.

General rate increase (GRI)

طبق قانون ایالات متحده، شرکت‌های حمل‌ونقل می‌توانند با اعلان 30 روزه، نرخ پایه حمل و نقل خود را افزایش دهند. این به عنوان افزایش نرخ عمومی شناخته می‌شود و مشروط به شرایط تحمیل شده توسط قوانین ایالات متحده است.

Golden week‎‎

روز ملی چین در اول اکتبر، تعطیلی مهمی است که اولین روز از هفته طلایی نامیده می‌شود، که طی آن بسیاری از کارخانه‌ها و مشاغل تعطیل هستند، شرکت‌های حمل‌ونقل با ظرفیت محدود کار می‌کنند و شرکت‌های حمل‌ونقل ممکن است پروازهای باری و کشتی‌رانی برنامه‌ریزی شده را لغو کنند.

H

HS

به Harmonized Commodity Description and Coding System مراجعه شود.

HS Code

به Harmonized System Code مراجعه شود.

HTS

مخفف عبارت Harmonized Tariff Schedule است، به عبارت فوق مراجعه کنید.

Harmonized Code

به Harmonized System Code مراجعه کنید.

Harmonized Schedule

به Harmonized Commodity Description and Coding System مراجعه شود.

Harmonized System

به Harmonized Commodity Description and Coding System مراجعه شود.

Harmonized System Code

یک کد شش رقمی است که به هر محصول تحت سیستم هماهنگ اختصاص داده می‌شود. هر محصولی که ارسال می‌شود، باید کد هماهنگ (HS Code) مناسب را ارائه دهد. مکران ماشین به شما کمک می کند کدهای HS را که برای حمل و نقل اعمال می‌شود تعیین کنید.

Harmonized System of Codes

به Harmonized Commodity Description and Coding System مراجعه شود.

Harmonized Tariff Schedule

سیستم ایالات متحده برای کدگذاری محصولات وارداتی، جدول یا برنامه تعرفه‌های هماهنگ نامیده می‌شود. این سیستم مبتنی بر سیستم هماهنگ جهانی کدها است و از شش رقم کد HS محصول با چهار رقم اضافی استفاده می‌کند تا آن را به یک کد ده رقمی تبدیل کند.

جدول تعرفه هماهنگ کالاها را بر اساس نام، کاربرد و/یا مواد استفاده شده در ساخت آن طبقه بندی می‌کند و به آن طبقه بندی ده رقمی اختصاص می‌دهد.

Harmonized Tariff Schedule Code

کد ده رقمی تخصیص یافته به هر محصول تحت HTSUS، کد جدول تعرفه هماهنگ نامیده میشود. شش رقم اول مستقیماً از سیستم هماهنگ کدهای پذیرفته شده جهانی برداشته می‌شوند و چهار رقم دیگر برای افزایش جزئیات طبقه‌بندی اضافه می‌شود.

Harmonized Tariff Schedule of the United States (HTSUS)

ابن صطلاح عنوان کامل جدول تعرفه های هماهنگ است. به Harmonized Tariff Schedule مراجعه شود.

Harmonized commodity description and coding system

به طور معمول سیستم هماهنگ یا مخفف HS خلاصه می‌شود، سیستم توصیف و کدگذاری هماهنگ کالا یک نام گذاری شناخته شده جهانی برای طبقه بندی محصولات است و توسط سازمان های دولتی مانند ادارات گمرک و شرکت های حمل و نقل در سراسر جهان استفاده می‌شود.

Haulage

این اصطلاح اشاره به حمل و نقل کانتینر یا محموله های دیگر از طریق راه زمینی (جاده‌ای) است.

HazMat

شکل کوتاه شده مواد خطرناک (hazardous material) که توسط 49CFR آمریکا (کد مقررات فدرال) تعیین شده است. این اصطلاح به کالاهایی اطلاق می‌شود که تهدیدی برای آسیب رساندن به افراد، سایر موجودات زنده، محیط زیست است یا باعث ضرر های مالی شود.

Hazardous materials

کالاهای خطرناک (dangerous goods) را نیز ببینید. اصطلاحات مواد خطرناک و کالاهای خطرناک کم و بیش قابل استفاده به جای همدیگر هستند، اما مواد خطرناک بیشتر در حمل و نقل داخلی استفاده می‌شود. کالاهای خطرناک اصطلاحی است که هنگام حمل و نقل بین المللی بیشتر به کار برده می‌شود.

I

Import customs clearance

ترخیص کالا از گمرک وارداتی، فرآیند تهیه و ارائه مدارک برای ترخیص یک محموله برای ورود به یک کشور معین است.

Importer Security Filing (ISF)

پرونده امنیتی واردکننده (Importer Security Filing) در مورد محموله‌هایی که با کشتی به ایالات متحده می‌رسند الزامی است که توسط CBP ایالات متحده اجرا می‌شود. این پرونده از واردکنندگان یا نمایندگان آنها می‌خواهد که اطلاعات مربوط به محموله خود را حداکثر 24 ساعت قبل از بارگیری آن در کشتی ایالات متحده ارسال کنند.

Importer of record

شخص یا نهادی که مسئول واردات یک محموله به یک کشور است و از این رو در برابر قوانین واردات آن کشور پاسخگو است. که به عنوان واردکننده رکورد برای یک محموله، مسئولیت کلیه تعهدات قانونی واردات از جمله اسناد، طبقه بندی محصول و پرداخت حقوق ورودی را بر عهده دارد.

In bond

اگر محموله وارداتی در مرز ترخیص نشده باشد و کالاهای وارداتی را در یکی از بندرهای ورودی ایالات متحده بدون ارزیابی یا پرداخت عوارض وارد کرده و توسط یک شرکت در داخل مرزهای ایالات متحده حمل و نقل شود، گفته می شود که در ضمانت‌نامه است.

Incoterm

اتاق بازرگانی بین المللی مجموعه‌ای از شرایط استاندارد را برای قراردادهای فروش بین خریداران و فروشندگانی که با یکدیگر در سطح بین المللی تجارت می‌کنند، تعیین میکند. این اصطلاحات Incoterms (مخفف اصطلاحات تجاری بین المللی یا International Commercial Terms) نامیده می‌شوند.

اینکوترمز یا اصطلاحات بین‌المللی بازرگانی، مجموعه ای از 11 قانون شناخته شده بین المللی است که مسئولیت‌های فروشندگان و خریداران را تعریف می‌کند. Incoterms مشخص می‌کند که چه کسی مسئول پرداخت و مدیریت حمل و نقل، بیمه، اسناد، ترخیص کالا از گمرک و سایر فعالیت های لجستیکی است.

Intensive Exam

از بین انواع مختلف بررسی محموله، بازرسی فشرده است. که کامل ترین بررسی گمرک است. اگر محموله برای یک بازرسی فشرده انتخاب شود، پنج تا هفت روز قبل از ترخیص کالا خواهد بود.

International Ship and Port Facility Security Code (ISPS)

این اصلاحیه مربوط به حداقل پروتکل های امنیتی برای بنادر، کشتی ها و سازمان های دولتی است.

L

Less than container load (LCL)

بار کمتر از کانتینر، حجمی از کالاها برای ارسال که تنها بخشی از ظرفیت کانتینر حمل و نقل را اشغال می‌کند، ارزان ترین راه از طریق حمل و نقل اقیانوس LCL است. این روش حمل و نقل شامل یکپارچه کردن کالا از چندین فرستنده برای پر کردن یک کانتینر است.

Letter of advice

ممکن است یک توصیه نامه از طرفی که در حمل و نقل کالا دخیل است ارسال شود تا جزییات مربوط به حمل و نقل را به طرف دیگری در ترتیب حمل و نقل ارائه کند. جزئیات ممکن است شامل شرح اقلام، نحوه حمل و نقل، هویت حامل و تاریخ ارسال باشد.

Liftgate

درب بالابر، یک درب عقب برقی در انتهای عقب کامیون یا تریلر است که می تواند هنگام بارگیری یا تخلیه کالاها را به صورت هیدرولیکی یا الکترونیکی بالا یا پایین بیاورد. برای کاهش نیروی انسانی در بارگیری/تخلیه اقلام بسیار بزرگ یا سنگین استفاده می‌شود.

M

Master Bill of Lading (MBL)

بارنامه اصلی، یکی از چندین گونه بارنامه است. که توسط یک باربری برای یک باربری دیگر یا فرستنده صادر می‌شود. اگر مستقیماً با یک شرکت حمل و نقل هماهنگ شود، بارنامه اصلی دریافت خواهد شد.

Material Safety Data Sheet (MSDS)‎

برگه اطلاعات ایمنی مواد، یک نوع سند است که در حمل و نقل برای ذکر کردن هر کالایی که به عنوان خطرناک طبقه بندی شده است باید استفاده شود و معمولاً توسط سازنده محصول منتشر و صادر می‌شود و در مورد استفاده، ذخیره سازی، جابجایی و روش های اضطراری مربوط به محصول اطلاع رسانی می‌کند.

Modes of transportation

این اصطلاح برای تعریف راه‌های مختلف حمل و نقل کالا به کار می‌رود. که در حالت‌های: دریایی، آبراه داخلی، هوایی، جاده ای و ریلی طبقه بندی می‌شوند.

N

Negotiated rate agreement (NRA)

توافقنامه نرخ توافقی (NRA)، ابزاری مستند است که به یک حمل و نقل امکان می‌دهد از الزامات کمیسیون دریانوردی برای ثبت و پذیرش رسمی تمام نرخ‌های حمل و نقل پیروی کند. تا زمانی که پذیرش NRA را ثبت نشده باشد، یک فورواردر محموله را جابجا نمی‌کند.

Non-Vessel Operating Common carrier (NVOCC)

اصطلاح حامل مشترک بدون کشتی: حامل اقیانوسی که تمام خدمات یک حامل را انجام می‌دهد، اما مالک کشتی(های) خود نیست. آنها با اجاره یا خرید فضای موجود در کانتینرها و استفاده از بارنامه برای قرارداد با مشتریان فعالیت می‌کنند.

NVOCC یک واسطه حمل و نقل است، مشابه یک فرستنده بار، با این تفاوت که یک NVOCC مستقیماً با فرستنده برای حمل کانتینرها قرارداد می بندد اما معمولاً مالک فضای انبار نیست.

Non-resident importer (NRA)

اصطلاحی که تحت قوانین واردات ایالات متحده یا سایر مناطق به کار می‌رود، برای تعریف یک فرد یا نهادی که مقیم کشور وارداتی نیست، اما در هر صورت از نظر قانونی مجاز است به عنوان واردکننده فعالیت کند.

O

Ocean freight

حمل و نقل اقیانوسی(دریایی)، فرآیند حمل محموله‌های کانتینری بارگیری شده روی کشتی‌ها از طریق دریا است. یش از 90 درصد تجارت جهان از طریق دریا انجام می شود، حمل و نقل اقیانوس راحت‌ترین گزینه حمل کالا است.

P

Packing list

این اصطلاح یک سند حمل و نقل بسیار مهم است که هنگام شروع یک حمل و نقل بین المللی، باید تکمیل و همراه با کالا ارسال شود. لیست بسته بندی، تفکیک دقیقی از اقلامی که ارسال می‌شود را ارائه می دهد، اما نیازی به مستندسازی قیمت یا ارزش آن کالاها نیست.

Palletization‎

عمل قرار دادن کارتن‌ها، درام ها یا سایر مواد بسته بندی شده/بدون بسته بندی روی پالت‌های ساخته شده از چوب، پلاستیک یا فلز، که حمل و نقل و جابجایی آنها را با لیفتراک آسان‌تر می‌کند.

Peak season

این اصطلاح به دوره ای در طول سال اشاره می‌کند که تقاضا برای خدمات حمل و نقل در اوج خود است. فصل پیک یا فصل اوج معمولاً از جولای تا پایان اکتبر ادامه دارد. از آنجایی که ظرفیت بار و حجم بار‌های قابل حمل در این مدت زیاد می‌شود، شرکت های حمل و نقل معمولاً هزینه حمل و نقل یا هزینه های اضافی در این مدت را افزایش می‌دهند.

Peak season surcharge (PSS)‎

هزینه اضافی فصل اوج (PSS)، هزینه اضافی متغیری است که یک شرکت حمل و نقل ممکن است بیش از نرخ پایه حمل و نقل در زمان اوج تقاضا برای حمل و نقل اعمال کند.

Port to port (PTP)

این اصطلاح دریانوردی به حمل کانتینر یا محموله LCL از بندر بارگیری به بندر تخلیه اشاره می‌کند.

R

Refrigerated cargo

برخی از مواد و کالاها، به ویژه آنهایی که فاسد شدنی هستند، باید در شرایط کنترل شده دما نگهداری و حمل شوند. کالاهایی که به دمای پایین نیاز دارند باید هنگام حمل و نقل در یخچال نگهداری شوند، از این رو محموله ای که از این نوع کالاها تشکیل شده است به عنوان محموله یخچالی شناخته می‌شود.

S

SME

مخفف شرکت‌های کوچک تا متوسط است، که طبق کمیسیون اروپا به شرکتی با کمتر از 250 کارمند و گردش مالی سالانه کمتر از 50 میلیون یورو یا با ارزش ترازنامه زیر 43 میلیون تعریف می‌شود.

SOLAS VGM

معاهده یا کنوانسیون ایمنی جان اشخاص در دریا (Safety of Life at Sea convention) یا SOLAS مجموعه ای از مقررات حمل و نقل است که توسط سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) وضع و نظارت می‌شود. از آنجایی که SOLAS یک معاهده بین‌المللی است که در سطح جهانی به رسمیت شناخته شده است، رعایت قوانین آن برای فرستنده‌ها، حمل‌ونقل‌ها و حمل‌کنندگان الزامی است.

Sea waybill

بارنامه دریایی نوعی سند حمل و نقل است که به عنوان بارنامه نیز شناخته می‌شود. گاهی اوقات بارنامه مستقیم یا بارنامه سریع السیر نامیده می‌شود. بر خلاف بارنامه استاندارد، بارنامه دریایی سند مالکیت نیست.

Shipment‎

این اصطلاح بسیار پر کاربرد به یک محموله یا تعداد زیادی از محموله‌های حمل و نقل از یک فرستنده به یک گیرنده، تحت یک بارنامه اشاره دارد. این اصطلاح همچنین گاهی اوقات به عنوان فعل برای نشان دادن عمل حمل و نقل کالا استفاده می‌شود.

Shipper’s letter of instruction

هنگام انعقاد قرارداد حمل و نقل، باید به فورواردر یا حمل کننده مجوز کتبی برای صدور بارنامه  ارائه داده شود، که از طرف فرستنده امضا می‌شود. این مجوز با استفاده از سندی به نام دستورالعمل ارسال کننده ارائه خواهد شد.

Shipping agent

این اصطلاح به نماینده مالک / اجاره کننده کشتی یا نماینده حمل و نقل در بنادری که کشتی توقف دارد، اشاره می‌‌کند. نماینده حمل و نقل از کلیه معاملات بین مالک کشتی و اپراتورهای بندر، مقامات، فروشندگان تامین کننده کشتی، تامین کنندگان سوخت و سایر طرف‌ها نظارت می‌کند. به این فرد یا نهاد، عامل حمل و نقل یا نماینده حمل و نقل گفته می‌شود که معمولا مسئولیت دریافت یا آزاد شدن محموله را به عهده دارد.

Straight Bill of Lading

بارنامه مستقیم. به Sea Waybill مراجعه شود.


مقاله مرتبط: فرایندهای گمرکی: نقش گمرک ، اهداف و وظایف


Stuffing

در زمینه حمل و نقل، این اصطلاح به معنای پر کردن ظرفیت  کانتینر حمل و نقل است.

T

Tariff

اشاره به نشریه‌ای که نرخ ها، هزینه ها و قوانین حمل و نقل کالا را تعیین می‌کند، دارد. شرکت های حمل و نقل متخصص تعرفه‌ها را منتشر می‌کنند.

Third party fulfillment

یک سناریوی فروش و تدارکات است که در آن یک شرکت انجام تخصصی، موجودی و فرآیندهای تکمیل سفارش فروشنده را مدیریت می‌کند. فروشنده کالارا خریداری می‌کند و مالک آن است، در حالی که ارائه‌دهنده شخص ثالث آن را دریافت، ذخیره می‌کند و به مشتریان فروشنده منتقل می‌کند.

Transit time

به زمان سپری شده بین خروج محموله از بندر یا فرودگاه بارگیری شده و رسیدن آن به بندر یا فرودگاه تخلیه گفته می‌شود.

Twenty-foot equivalent unit (TEU)

واحد اندازه گیری استاندارد برای محاسبه ظرفیت و توان حمل و نقل یک کانتینر است که معادل 20 فوت است. ظرفیت یک کشتی کانتینری با واحد TEU اندازه گیری می شود. این واحد همچنین برای اندازه گیری توان حمل بار در بنادر کانتینری استفاده می‌شود.

U

USDA exam

USDA یک بازرسی فیزیکی از کالاها است که توسط وزارت کشاورزی ایالات متحده یا در سرزمین های دیگر انجام می‌شود تا اطمینان حاصل شود که حامل هیچ گونه آفتی نیستند که می‌تواند به محیط زیست آسیب برساند.

Unit load device

این یک اصطلاح حمل و نقل هوایی است که نشان دهنده یک کانتینر یا پالت است که برای حمل کالا در هواپیما استفاده می‌شود. بسیاری از ULD ها برای قرار گرفتن در داخل انبار هواپیما طراحی شده‌اند.

United States customs and border protection (USCBP)

آژانس گمرک و حفاظت از مرزهای ایالات متحده، بخش دولتی ایالات متحده است که مسئول کنترل مرزها را بر عهده دارد. اگر واردات یا صادرات نیاز به عبور از مرز ایالات متحده داشته باشد، این آژانسی است که اظهارنامه های گمرکی را بازرسی می‌کند.

V

Vessel operating common carrier (VOCC)

متصدی حمل‌ونقلی که مالک یا اجاره‌ کننده کشتی برای حمل کالا در ازای پرداخت هزینه است. این اصطلاح معمولاً برای حامل های اقیانوسی مانند Maersk و MSC استفاده می‌شود.

Vessel schedule

جدول زمانی کشتیرانی اقیانوسی یا برنامه کشتی، که حاوی جزئیاتی مانند نام کشتی‌ها، روزهای برنامه‌ریزی شده و زمان حرکت/رسیدن آنها، زمان‌های ترانزیت، و بنادری است که قرار است در آنجا سفر کنند.

W

War risk

نوعی پوشش بیمه‌ای که خسارات ناشی از جنگ را جبران می‌کند.

Warehouse

ساختمانی که به طور خاص برای نگهداری کالاها و یا مواد، ساخته و تجهیز شده است که به معنای انبار هست.

Wharfage

به هزینه‌ای که توسط مالکان بنادر برای هر محموله‌ای که از تأسیسات آن بندر یا اسکله عبور کرده و پردازش می‌شود، صرف نظر از نوع حمل و نقل، گفته می‌شود. هزینه اسکله توسط مقام مالک بندر بر حمل‌کنندگان تحمیل می‌شود و متصدیان حمل‌ونقل هزینه‌ها را از طریق تعرفه‌های کارمزد خود به آنها منتقل می‌کنند.

X

X-ray exam

برخی از مقامات گمرکی محموله‌های وارداتی را برای بازرسی یا بررسی به عنوان بخشی از فرآیند ترخیص کالا از گمرک انتخاب می‌کنند. بازرسی‌ها مشکلات مختلفی دارند، اما کمترین مزاحمت، بازرسی اشعه ایکس است که شامل هدایت کانتینر، با کالاهای داخل آن، از طریق دستگاه اشعه ایکس است.

مکران ماشین زیر مجموعه شرکت ققنوس دریای مکران حمل و مدیریت کننده هر گونه بار از عمان،چین،امارات به ایران و بالعکس با مناسب ترین قیمت و بهترین شرایط می‌باشد.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید

شماره تماس مستقیم: 989128130592+
برای تماس کلیک کنید

امیر
دیدگاه کاربران
1 دیدگاه
  • fashion shop boutique poughkeepsie ny ۲۲ دی ۱۴۰۲ / ۷:۰۲ ق٫ظ

    Excellent post. I definitely love this site. Stick with it!

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *