چارترینگ کشتی چیست؟

چارترینگ کشتی

چارترینگ کشتی

هنگامی که یک کشتی به صورت کامل اجاره می‌شود، به عنوان چارترینگ کشتی شناخته می شود. همانطور که مردم یک آپارتمان یا یک ماشین را برای اجاره می گیرند، برخی افراد نیز ممکن است بر اساس نیاز خود یک کشتی اجاره کنند. ممکن است حمل و نقل مسافر یا بار باشد.

اجاره کامل کشتی در حمل و نقل‌های انبوه دریایی مخصوصا حمل و نقل فله مناسب ترین روش حمل بار است.

چارترینگ اصطلاحی است که برای نام‌گذاری اجاره یک کشتی کامل، در قراردادی بین مالک کشتی و یک طرف اجاره‌کننده، که در این مورد به عنوان اجاره‌دهنده شناخته می‌شود، با واسطه‌گری یک حمل‌کننده بار یا یک کارگزار کشتی استفاده می‌شود.

چارتر کننده یا اجاره کنده

اجاره کننده شخص یا سازمانی است که کشتی را اجاره می‌کند. دلایل متداول زیادی وجود دارد که اجاره کننده یک کشتی را اجاره می‌کند، می تواند حمل محموله خود یا ارائه این خدمات به طرف دیگر یا حتی اجاره مجدد کشتی به شخص دیگری برای کسب سود باشد.

به طور کلی، چارتر کننده مسئول یکپارچگی کشتی، خدمه آن و محموله حمل شده است.

همچنین ببینید: کشتی فله بر : کاربرد ها و انواع

مالک کشتی

مالک کشتی فرد یا سازمانی است که مالک کشتی‌هایی است که به نام آنها ثبت شده است. گاهی اوقات، مالکان کشتی کارگزاران کشتی خاصی دارند که برای آنها کار می کنند تا اجاره کنندگان بالقوه را پیدا کنند و مذاکرات را آسان کنند.

همچنین ببینید: شیپینگ اوردر یا سفارش حمل و نقل چیست؟

کارگزار یا واسطه کشتی

کارگزار کشتی فردی است که کشتی های مناسب را برای اجاره کنندگان علاقه مند برای کشتی های موجود پیدا می‌کند. آنها برای خدمات خود هزینه ای دریافت می‌کنند و گاهی اوقات می توانند در نوع خاصی از کشتی تخصص داشته باشند.

مهم است که اضافه کنیم که بر خلاف یک فورواردر یا ارسال کننده که می‌تواند کشتی‌هایی را برای اجاره ترتیب دهد و از طرف چارتر کننده مسئولیت هماهنگی عملیات حمل و نقل را بر عهده دارد، یک کارگزار کشتی فقط به عنوان واسطه بین دو طرف اصلی اجاره کننده و مالک کشتی وجود دارد. و به هیچ وجه مسئولیتی در قبال خود کشتی ندارد.

انواع چارترینگ

سه نوع اصلی چارتر وجود دارد که هر کدام مشخصات قراردادهای خود را که شامل استفاده از کشتی توسط چارتر کننده است را شامل می‌شود.

چارترینگ کشتی
چارترینگ کشتی

اجاره کشتی به صورت دربست و لخت

در آن اجاره کننده به طور کامل مسئولیت کشتی را در طول مدت اجاره، از نظر قانونی و مالی بر عهده دارد. این نوع چارتر می‌تواند قراردادهای چند ساله داشته باشد و حتی در نهایت پس از مدتی چارتر کننده مالک کشتی شود و به صورت رسمی کشتی را برای خود خریداری کند.

در چارتر قایق برهنه، کشتی توسط خدمه اجاره کننده و کارکنان مدیریت کشتی اداره و مدیریت می‌شود. مالک کشتی فقط به مدیریت فنی کشتی و امور مربوط به عملیات بندر رسیدگی می‌کند.

مسئولیت ایمنی کشتی و کلیه تسویه حساب های مالی با طرف های خارجی در طول مدت قرارداد اجاره با چارتر کننده خواهد بود.

این چارتر به عنوان چارتر مرگ نیز شناخته می‌شود.

اجاره سفری

چارتر سفر، که در آن یک کشتی برای سفر بین دو بندر با خدمه اجاره می‌شود. در این حالت، مالک کشتی همچنان کنترل کامل کشتی را در دست دارد و به سادگی استفاده را برای اجاره‌دهنده ارائه می‌دهد که کرایه‌ای را برای این خدمات پرداخت می‌کند.

این نوع چارتر همچنین دارای یک دوره مشخص است که در آن محموله باید از کشتی تخلیه شود که به آن غیررسمی می‌گویند. در صورت تجاوز از زمان معطلی، چارتر کننده باید هزینه های دموراژ را بپردازد. در غیر این صورت، مالک کشتی با توجه به زمان ذخیره شده، هزینه ارسال را به چارترکننده می‌پردازد.

این رایج ترین نوع اجاره کشتی است. چارتر سفر معمولاً شامل اجاره کشتی و همچنین خدمه آن برای یک سفر خاص بین دو یا چند بندر است. اجاره بر اساس مقدار یا وزن محموله ای است که در سفر حمل می شود یا می تواند مبلغ ثابتی باشد که بین طرفین توافق شده است.

چارتر زمانی

که در آن یک کشتی با خدمه برای مدت معینی اجاره می‌شود که در آن اجاره‌کننده کنترل کامل کشتی را در اختیار دارد و هزینه سوخت، هزینه‌های بندر و هزینه‌های استفاده از کشتی را مالک کشتی می‌پردازد.

هنگامی که یک کشتی برای مدت معینی اجاره می‌شود، به عنوان چارتر زمانی شناخته می‌شود. مانند سایر انواع چارترها، کشتی به همراه خدمه کرایه می‌شود اما برای مدت معینی. چارتر طرف شرایط و ضوابط سفر، مدت زمان توافق شده استخدام، نوع باری که باید حمل شود و غیره را به وضوح بیان می‌کند.

در یک چارتر زمانی، چارترکننده ممکن است نرخ روزانه یا ماهانه را بر اساس تناژ وزن مرده(جرم قابل حمل توسط یک کشتی) بپردازد.

چارترینگ کشتی
چارترینگ کشتی

نقش کارگذار چارترینگ

کارگزار چارترینگ، شکاف بین مالکان کشتی، اپراتورها و صاحبان کالا را پر می‌کند. به عنوان یک واسطه، مسئولیت مدیریت و نظارت بر حمل و نقل اقیانوسی و دریایی را به نمایندگی از مشتریان خود به عهده دارد که راه‌حل‌های کامل باربری سرتاسر یا مستقل را ارائه می‌دهد. خدمات لجستیک را می توان با خدمات دیگری مانند انبارداری و حمل و نقل ترکیب کرد.

همچنین ببینید:

راه حل های تجاری دریایی و حمل و نقل (MTBS)

اینکوترمز ( اینکوترم) یا اصطلاحات بین‌المللی بازرگانی چیست؟

چارترپارتی یا قرارداد اجاره کشتی

چارتر طرف قراردادی است بین مالک کشتی و اجاره کننده. مسئولیت های هر دو طرف در قبال اجاره نامه کشتی را بیان می کند.

چارتر اجاره کشتی باید دقیق باشد و تمام جنبه های چارتر را پوشش دهد، به ویژه نکاتی مانند اجاره مجدد کشتی توسط اجاره کننده، نوع محموله بارگیری شده در کشتی و بنادر باید ذکر شود.

در اجاره کشتی، همه طرف های قرارداد باید از جزئیات مختلفی که در تنظیم چارترپارتی یا فیکسچر نقش دارند، آگاه باشند.

مکران ماشین زیر مجموعه شرکت ققنوس دریای مکران حمل و مدیریت کننده هر گونه بار از عمان،چین،امارات به ایران و بالعکس با مناسب ترین قیمت و بهترین شرایط می‌باشد.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید

شماره تماس مستقیم: 989128130592+
برای تماس کلیک کنید

 

همچنبن ببینید: فرایندهای گمرکی و امور گمرک مربوط به صادرات و واردات

امیر
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *