دموراژ – مفهوم و هزینه‌ها (بروزرسانی سال 1402)

دموراژ

دموراژ چیست؟

دموراژ نتیجه عدم رعایت قوانین توافق شده در یک قرارداد منشور است. به طور خاص، زمانی است که برای بارگیری یا تخلیه کشتی در یک بازه زمانی توافق شده، و جریمه دیرکرد به مالک یک کشتی پرداخت می‌شود.

تجار اغلب هنگام واردات یا صادرات کالاهای مربوطه خود با هزینه های غیرمنتظره مواجه می شوند. وقتی صحبت از حمل و نقل دریایی به میان می‌آید، هزینه غیرمنتظره‌ای می‌تواند رخ بدهد که  ناشی از یک خرابکاری باشد.

تعدادی روزهای «رایگان» برای واردکنندگان و صادرکنندگان وجود دارد تا کالاها را به داخل و خارج از بنادر و لجستیک مربوط به این امر تحویل دهند.

هزینه ها روزانه خواهد بود، به شرکت حمل و نقل پرداخت می شود و در قرارداد با شرکت حمل و نقل شما مشخص می شود.

علاوه بر افزایش هزینه های حمل و نقل، این هزینه های اضافی می تواند بر سودآوری تجارت شما تأثیر بگذارد. بنابراین مهم است که بفهمیم دموراژ برای کمک به حفظ سود در معاملات تجاری شما چیست.

مکران ماشین زیر مجموعه شرکت ققنوس دریای مکران. حمل و مدیریت کننده هر گونه بار از چین، عمان، امارات به ایران و بالعکس با مناسب ترین قیمت می‌باشد.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید

شماره تماس مستقیم: 989128130592+
برای تماس کلیک کنید

دموراژ (اخطار) برای واردکنندگان

این دوره زمانی از ورود کانتینر به پایانه بندر از کشتی تا ترخیص کانتینر از ترمینال بندر خواهد بود. هزینه دموراژ در صورتی خواهد بود که کانتینر پس از روزهای رایگان در بندر بماند.

دموراژ برای صادرکنندگان

این زمانی است که کانتینر برای صادرات به بندر می رسد، تا زمانی که کانتینر در کشتی بارگیری شود. هزینه دموراژ در صورتی خواهد بود که کانتینر پس از روزهای رایگان در ترمینال بندر بماند.

برای ترغیب واردکنندگان به جابجایی کالاها و تحویل زودتر کالا از بندر و و این که صادرکنندگان کالا را زود به بندر نیاورند. هزینه‌های جبران خسارت در نظر گرفته شده است.

نگه داشتن کالا در کانتینر به این معنی است که کانتینرها نمی توانند توسط شرکت حمل و نقل استفاده شوند، بنابراین حمل کنندگان جریان های درآمد بالقوه را از دست می دهند.

توجه به این نکته مهم است که حمل‌کننده‌ها بیشتر درآمد خود را از جابجایی بار به دست می‌آورند، نه از این هزینه‌ها.

دموراژ
دموراژ

هزینه های خود را محاسبه کنید

برای محاسبه هزینه دموراژ در یک محموله خاص، به سراغ این سایت بروید. به سادگی جزئیات حمل و نقل، تاریخ تخمینی تخلیه، و روز تخمینی خروج کامیون را وارد کنید و محاسبه شده و  به شما اطلاع می دهد که هزینه های شما چقدر باید باشد.

چگونه از هزینه های دموراژ جلوگیری کنیم

تفهیم قرارداد حمل و نقل:

درک قراردادها و مذاکره با فرستنده. هزینه ها را بررسی کنید و مطمئن شوید که می توانید شرایط را رعایت کنید. اگر انتظار تاخیر دارید، سعی کنید روزهای رایگان اضافی را در دستور کار قرار دهید.

درک کامل قرارداد بین خریدار و فروشنده:

در قرارداد خود با واردکننده یا صادرکننده، باید بدانید که چه نقش و مسئولیتی در حمل و نقل کالا دارید. اگر در مورد شرایط قرارداد تجاری تجاری به کمک نیاز دارید، برای کمک به صفحه همه مفایهم حمل  و نقل دریایی ما بروید.

ترخیص پیش از گمرک:

درک فرآیند ترخیص کالا از گمرک و مقررات بندر، و ارائه اسناد صحیح و سرعت بخشیدن به فرایند ترخیص.

محاسبه و بررسی حمل و نقل زمینی: هزینه ها و قابلیت اطمینان بودن فرآیند حمل و نقل زمینی خود را با در نظر گرفتن زمان بارگیری و تخلیه و زمان رقبای خود مورد بررسی قرار دهید.

پشتیبان داشته باشید:

یک حمل کننده زمینی پشتیبان برای جابجایی کالا و کانتینر داشته باشید. بررسی کنید که آیا پورت های دیگر (با تراکم کمتر) در دسترس هستند یا خیر، اگر مشکل دموراژ باشد. یا اگر جریمه تاخیر برای شما نگران کننده است، بررسی در دسترس بودن فضا در نقاط تخلیه کانتینر و بندر مورد نظر را بررسی کنید.

دموراژ

استفاده از کانتینرهای شرکت حمل کننده به جای کانتینر‌های عمومی را در نظر بگیرید:

استفاده از کانتینرهای متعلق به شرکت حامل (COC) یک راه راحت برای حمل و نقل محموله‌های کالا در سراسر جهان است. با این حال، در صورت عدم رعایت دقیق شرایط، امکان پرداخت هزینه های اضافی را در اختیار شما قرار می دهند. کانتینرهای متعلق به فرستنده (SOC)، در حالی که نیاز به سرمایه گذاری اولیه در خود کانتینر دارند، می توانند هزینه های اضافی طولانی مدت را کاهش دهند و بودجه بندی را آسان تر کنند. هنگام خرید و سفارش، لازم نیست نگران پرداخت دیرکرد باشید

هزینه ها و هزینه های مشابه

دموراژ اغلب با جریمه کانتیر (ضبط کردن کانتینر) اشتباه گرفته می شود. جریمه کانتینر (ضبط کردن کانتینر) برای بازگرداندن کانتینر خالی، زمانی که کانتینر برای حمل و نقل خارج از ترمینال بندر استفاده می شود، پس از «روزهای رایگان» به بندر بازگردانده می‌شود، که هزینه‌ای در بر دارد.

این زمانی است که کانتینر خارج از ترمینال است و توسط فرستنده غیرقابل استفاده است.

از طرف دیگر، دموراژ مربوط به زمانی است که کانتینر داخل ترمینال بندر است.

جریمه ضبط کردن کانتینر برای واردکننده

در مدت زمانی که واردکننده کانتینر کامل را از ترمینال بندر تحویل گرفته و کانتینر خالی را به نقطه مشخص شده فرستنده برمی گرداند. هزینه ها بر اساس چند روز بیش از روزهای رایگان خواهد بود. 

جریمه ضبط کردن کانتینر برای صادرکننده

دوره زمانی که از تحویل گرفتن کانتینر خالی تا زمانی که کانتینر پر در ترمینال باشد. هزینه ها بر اساس چند روز بیش از روزهای رایگان خواهد بود.

دموراژ

چرا دموراژ الان مهم است؟

شرکت‌های کشتیرانی که در تلاش برای آزاد کردن کانتینرها برای سایر بنادر با تاخیر کمتر، توقیف و خسارات سنگین‌تری در بنادر دریافت می‌کنند.

تاخیر برای کشتی هایی که منتظر تخلیه کانتینر در بنادر هستند، ازدحام در پایانه ها و تاخیر برای حمل و نقل زمینی وجود دارد.

کمبود نیروی کار، از طریق قوانین بهداشت عمومی، حجم کانتینرهایی را که بنادر قادر به بارگیری و تخلیه و ترخیص از گمرک هستند، کاهش می دهد. این ازدحام بندر زمان ترخیص کانتینر را طولانی می کند که منجر به هزینه های دموراژ می شود. این همچنین منجر به کمبود کانتینرهای موجود برای استفاده کشتی ها می‌شود.

علل متداول تاخیر

علل شایع:

  • مسائل مربوط به ترخیص کالا از گمرک به عنوان مثال، تأخیر ممکن است ناشی از اسناد نادرست باشد.
  • اعتصابات بندری که منجر به کمبود نیروی کار می شود.
  • ازدحام بندر باعث تاخیر در پردازش و جابجایی کانتینرها می شود.
  • شرایط آب و هوایی موثر بر عملکرد بندر.

مهم است که مراقب این عوامل باشید تا در هزینه های پیش بینی نشده صرفه جویی کنید.

نرخ های دموراژ چیست؟

نرخ‌های دموراژ هزینه‌ای است (معمولاً هزینه‌ای برای هر کانتینر در روز) که خطوط کشتیرانی روی کانتینرهایی که قبل از جمع‌آوری برای مدت طولانی در محوطه بندر مانده‌اند، دریافت می‌کنند.

چه مدت طول می کشد تا هزینه های دموراژ اعمال شود؟

دموراژ فقط پس از سپری شدن تعداد معینی از روزهای رایگان اعمال خواهد شد. هر تسهیلات بندری استانداردهای خاص خود را برای تعداد روزهای رایگانی که اختصاص می‌دهد دارد و این رقم به صورت قراردادی قابل مذاکره است. معمولاً بین 3 تا 7 روز است.

چه کسی باید دموراژ را بپردازد؟

پرداخت خسارت توسط واردکننده یا صادرکننده به خط کشتیرانی انجام می شود. اینکه واردکننده یا صادرکننده پرداخت کند بستگی به این دارد که آیا هزینه در ابتدا یا انتهای سفر حمل و نقل دریافت می شود.

هزینه دموراژ در روز چقدر است؟

هزینه های جبران خسارت به دلیل تعیین آن توسط شرکت حمل و نقل، پایانه و قرارداد متفاوت است.

معمولاً هزینه ها بین 75 تا 300 دلار برای هر کانتینر در روز است. با این حال، پس از چند روز، هزینه ها می توانند مهم تر شوند.

به عنوان مثال، اگر یک محموله از 10 کانتینر فقط برای 5 روز اضافی باقی بماند، کل هزینه به 3750 دلار می رسد.

دلایل اخطار برای دموراژ چیست؟

دلایل احتمالی زیادی وجود دارد که می‌تواند هزینه اخطار را دریافت کند. در میان سایر موارد، این فهرست طولانی می تواند شامل موارد زیر باشد:

تاخیر به دلیل مستندات نادرست

جمع آوری کالا از بندر مستلزم داشتن مدارک صحیح توسط گیرنده است. اگر مدارک نادرست داشته باشند برای ترخیص کالا از گمرک آماده نمی شوند. این باعث می‌شود که آنها زمان را از دست بدهند و در نهایت هزینه‌ای برای آنها دریافت شود.

تاخیر به دلیل تاخیر در دریافت اسناد

گاهاً گیرنده اسناد و مدارک به موقع برای ترخیص کالا از گمرک و دریافت کالای خود را ندارد. این باعث می شود که کالا برای مدت طولانی تری در بندر باقی بماند و پرداخت جریمه دریافت شود.

تاخیر به دلیل گم شدن مدارک

مانند سایر مشکلات سند، از دست دادن اسنادو مدارک، توانایی گیرنده را برای جمع آوری کالاهای خود از بندر در زمان درست را به تاخیر می‌اندازد، که در نهایت منجر به هزینه های جبران خسارت می‌شود.

تاخیر به دلایل ترخیص کالا از گمرک یا بازرسی محموله

حتی زمانی که تمام اسناد و مدارک درست باشد، ممکن است به دلایلی ترخیص کالاها از گمرک به تاخیر بیفتند. این تأخیرها، حتی اگر تقصیر فرستنده یا گیرنده نباشد، باز هم منجر به پرداخت هزینه پرداخت می شود.

تاخیر به دلیل در دسترس نبودن گیرنده

زمانی که دریافت کننده کالا (فردی که مسئولیت دریافت کالا را بر عهده دارد) امکان دسترسی به آن وجود نداشته باشد، می‌تواند مشمول جریمه شود. این امر می‌تواند منجر به ماندن کالا در بندر برای مدت طولانی‌تر از روزهای رایگان توافق شده و در نهایت افزایش هزینه در بندر شود.

مکران ماشین زیر مجموعه شرکت ققنوس دریای مکران. حمل و مدیریت کننده هر گونه بار از چین، عمان، امارات به ایران و بالعکس با مناسب ترین قیمت می‌باشد.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید

شماره تماس مستقیم: 989128130592+
برای تماس کلیک کنید

امیر
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *