اینکوترمز ( اینکوترم) یا اصطلاحات بین‌المللی بازرگانی چیست؟

اینکوترمز | اصطلاحات بین‌المللی بازرگانی

اینکوترمز چیست؟

برای تسهیل تجارت در سراسر جهان، اتاق بازرگانی بین المللی (ICC) مجموعه ای از اینکوترمز را منتشر می کند که رسماً به عنوان اصطلاحات تجاری بین المللی شناخته می شود. اینکوترمز با شفاف سازی تعهدات خریداران و فروشندگان، از سردرگمی در قراردادهای تجارت خارجی جلوگیری می‌کند.

Incoterms از سه کلمه International Commercial Terms شکل گرفته است، که به معنای اصطلاحات تجاری بین المللی است.

اینکوترمز، مجموعه ای از 11 قانون شناخته شده بین المللی است که مسئولیت های فروشندگان و خریداران را تعریف می کند. Incoterms مشخص می کند که چه کسی مسئول پرداخت و مدیریت حمل و نقل، بیمه، اسناد، ترخیص کالا از گمرک و سایر فعالیت های لجستیکی است.

اینکوترمزهای مختلف نیازهای متفاوتی را برای خریداران و فروشندگان برآورده می‌کنند – چه شما کنترل محموله خود را مستقیماً از انبار فروشنده یا در بندر نهایی مقصد در دست بگیرید – یک Incoterm® متناسب با شرایط شما وجود دارد. این قوانین مفید هستند زیرا به این معنی هستند که شما مجبور نیستید تمام وقت خود را صرف مذاکره و توافق بر روی هر جزئیات ریسک و مسئولیت در طول سفر محموله کنید.

اینکوترمزها قوانین اجباری نیستند. برای اینکه آنها اثر قانونی داشته باشند، باید به صراحت توسط طرفین در قرارداد خود گنجانده شوند. در پاراگراف‌های بعدی، پس از تشریح طبقه‌بندی اینکوترمز، ویژگی‌های اساسی اینکوترمز را که برای همه روش‌های حمل‌ونقل و همچنین مواردی که فقط برای حمل‌ و نقل دریایی و آبراهه‌ای داخلی استفاده می‌شوند، توضیح خواهیم داد.

در انتخاب استفاده از اینکوترمز باید بسیار دقت داشت تا احتمال ریسک و محتمل شدن ضرر به حداقل برسد.

اینکوترمز ها شامل چه مواردی می‌شود؟

  1. هزینه های بین خریدار و فروشنده را تعریف می کنند.
  2. نقاط ریسک را برای محموله‌ای که بین خریدار و فروشنده منتقل می شود را مشخص می‌کنند.
  3. برای شرکت‌های  حمل و نقل کالا، کارگزاران گمرک و سایرینی که در حمل و نقل کالای شما دخیل هستند، درک درستی ایجاد می کنند.

اینکوترمز ها شامل چه مواردی نمی‌شود؟

  1. تصویب عنوان یا مالکیت را پوشش نمی دهند.
  2. نحوه پرداخت را پوشش نمی دهند. این به طور جداگانه مورد مذاکره قرار می گیرد.
  3. آنها بیمه را پوشش نمی دهند. تنها CIF(هزینه، بیمه و حمل و نقل) و CIP(حمل و بیمه پرداخت شده)، بیمه را به عنوان مسئولیت فروشنده بیان می کنند.

توجه داشته باشید که اگرچه قوانین اینکوترمز مشخص می‌کند که چه زمانی طبق قوانین ویژه ریسک کالا از فروشنده به خریدار منتقل می‌شود، اما زمان انتقال مالکیت قانونی کالا/عنوان کالا به خریدار را مشخص نمی‌کند.

اینکوترمز | اصطلاحات بین‌المللی بازرگانی
اینکوترمز | اصطلاحات بین‌المللی بازرگانی

11 قانون اینکوترمز چیست؟

هنگامی که یک قانون اینکوترمز (Incoterms®) در یک قرارداد فروش گنجانده می شود، تعهدات قانونی برای خریدار و فروشنده ایجاد می کند که می تواند پیامدهای پرهزینه ای داشته باشد. بنابراین، مهم است که معامله گران متن دقیق قوانین اینکوترمز را به دقت بخوانند و درک کنند و قانون را برای گنجاندن در قرارداد فروش خود با دقت انتخاب کنند. در زیر قوانین را شرح می‎دهیم.( ولی برای برای اطلاعات بیشتر و منابع می‌توانید به وب سایت ICC مراجعه کنید)

بعضی قوانین برای حمل و نقل دریایی و آبی داخلی وجود دارد. و برخی دیگر برای هر نوع حمل و نقل اعمال می شود. در مجموع 11 Incoterms® در حمل و نقل استفاده می شود.

هفت قانون EXW، FCA، CPT، CIP، DAP، DPU و DDP  ممکن است برای هر نوع حمل و نقل یا ترکیبی از روش های مختلف حمل و نقل استفاده شود. 4 قانون باقی مانده FAS، FOB، CFR و CIF  فقط برای حمل و نقل دریایی یا آبراهه داخلی استفاده شود.

1. FOB (Free on Board)

حمل و نقل FOB به معنی تحویل روی عرشه کشتی توسط فروشنده کالا است.

در حمل و نقل FOB فروشنده کالا را در کشتی معرفی شده توسط خریدار در بندر حمل و نقل مشخص شده تحویل می دهد. آنها تا آن زمان مسئول تمام هزینه ها هستند. هنگامی که محموله تحویل داده شد، خریدار ریسک ها و هزینه ها را به عهده می گیرد.

2. FAS (Free Alongside Ship)

اینکوترمز® FAS نشان می دهد که فروشنده زمانی کالا را تحویل می دهد که کالا در کنار کشتی (به عنوان مثال، در اسکله) انتخاب شده توسط خریدار قرار می‌گیرد. خطر از بین رفتن یا آسیب دیدن کالا زمانی به خریدار منتقل می شود که کالا در کنار کشتی باشد.

3. CFR (Cost and Freight)

حمل و نقل CFR از همان رویه “Free On Board” پیروی می کند، اما فروشنده باید برای حمل و نقل مورد نیاز برای رساندن کالا به بندر مقصد هزینه های لازم را بپردازد.

4. CIF (Cost, Insurance and Freight)

با اینکوترمز CIF، فروشنده، کالا را که برای صادرات ترخیص شده است، روی کشتی در کانتینر محموله تحویل می دهد. هزینه حمل و نقل کالا تا بندر مقصد را نیز پرداخت می کند. علاوه بر این، فروشنده برای پوشش بیمه‌ای در برابر خطر گم شدن یا آسیب دیدن کالا در حین حمل توسط خریدار قرارداد می بندد.

*4 مورد بالا در حمل  و نقل دریایی استفاده می‌شود و موارد دیگر، معمولا برای انواع حمل و نقل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین ببینید: راه حل های تجاری دریایی و حمل و نقل (MTBS)

5. DAP (Delivered at Place)

اصطلاح DAP در حمل و نقل به این معنی است که فروشنده زمانی کالا را تحویل خریدار می دهد که توسط وسیله حمل و نقل، آماده تخلیه در مکان مقصد باشد. فروشنده کلیه خطرات ناشی از آوردن کالا به محل ذکر شده را متحمل می شود.

6. EXW (Ex Works)

EXW به این معنی است که فروشنده زمانی که کالا را در محل فروشنده یا در مکان دیگری که نامش ذکر شده (یعنی کارگاه، کارخانه، انبار و غیره) در اختیار خریدار گذاشته و تحویل می‌دهد.

7. FCA (Free Carrier)

حامل رایگان یا FCA به این معنی است که فروشنده کالا را به یک حامل یا شخص دیگری که توسط خریدار معرفی شده است، در محل فروشنده یا مکان دیگری به نام خریدار تحویل می‌دهد. با شرایط حمل و نقل FCA، طرفین به خوبی توصیه می‌کنند تا جایی که ممکن است به وضوح نقطه تحویل را مشخص کنند، زیرا خطر در آن نقطه به خریدار منتقل می‌شود.

اینکوترمز | اصطلاحات بین‌المللی بازرگانی
اینکوترمز | اصطلاحات بین‌المللی بازرگانی

8. DDP (Delivered Duty Paid)

اینکوترمز DDP، “تحویل کالا در محل مقرر در مقصد بعد از ترخیص و آماده شدن” به این معنی است که فروشنده تمام هزینه ها و خطرات مربوط به رساندن کالا به مقصد را متحمل می شود و موظف است کالا را نه تنها برای صادرات، بلکه برای واردات نیز ترخیص کند و هر گونه هزینه را بپردازد. عوارض صادرات و واردات و انجام کلیه تشریفات گمرکی نیز به عهده فروشنده است.

9. CPT (Carriage Paid To)

اصطلاح CPT به این معنی است که فروشنده کالا را به حامل یا شخص دیگری که توسط خریدار معرفی شده است تحویل می دهد (ریسک به خریدار منتقل می‌شود). فروشنده باید قرارداد و هزینه های حمل و نقل لازم را برای رساندن کالا به مقصد تعیین شده بپردازد.

همچنین ببینید: قوانین حمل و نقل دریایی به همراه تویضحات مقررات تکمیلی

10. CIP (Carriage And Insurance Paid To)

این همان “CPT” است، اما فروشنده همچنین برای پوشش بیمه ای در برابر خطر گم شدن یا آسیب دیدن کالا در حین حمل توسط خریدار قرارداد می بندد.

11. DPU (Delivered At Place Unloaded)

استفاده از اینکوترمز DPU به این معنی است که فروشنده تمام خطرات مربوط به آوردن کالا به مقصد و تخلیه آنها را در آنجا متحمل می شود. ریسک زمانی به خریدار منتقل می شود که این کار تحویل انجام شده و ترخیص کالا از گمرک نیز انجام شده باشد.

*اینکوترمزهای مختلفی گفته شد. ولی توجه داشته باشید همه این قوانین در همه کشور‌ها و مناطق اجرا نمی‌شود و باید قبل از انجام قرارداد این مورد بررسی شود.

بررسی استفاده از اینکوترمز

همانطور که در تعاریف مشاهده کردیم، انتخاب اینکوترمز مناسب و اجتناب از هرگونه اشتباه بستگی به محصول شما و سطح ریسکی دارد که شما یا فروشنده در طول سفر آن را متحمل می شوید. اگر یک فروشنده تصمیم بگیرد که قیمتی که با شما توافق کرده است سودآور است، مایل است ریسک بیشتری بپذیرد.

به همین ترتیب، برای مثال، اگر از یک شرکت بزرگ خریدار هستید، ممکن است تیم‌ خود را داشته باشید که فرآیندهایی مانند گمرک را مدیریت کند. در این صورت مایلید ریسک و مسئولیت بیشتری را بپذیرید. این باعث می شود هزینه ها کمتر شود.

مکران ماشین زیر مجموعه شرکت ققنوس دریای مکران حمل و مدیریت کننده هر گونه بار از عمان،چین،امارات به ایران و بالعکس با مناسب ترین قیمت و بهترین شرایط می‌باشد.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید

شماره تماس مستقیم: 989128130592+
برای تماس کلیک کنید

امیر
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *