بارنامه | چیست و چرا مهم است

بارنامه کشتی

بارنامه چیست؟

بارنامه یک سند قانونی است که توسط یک شرکت حمل و نقل (شرکت حامل) برای فرستنده صادر می شود که نوع، مقدار و مقصد کالای حمل شده را مشخص می کند. زمانی که حامل کالا را در مقصدی از پیش تعیین شده تحویل می دهد، بارنامه به عنوان رسید حمل و نقل نیز عمل می کند. این سند باید بدون توجه به نوع حمل و نقل، همراه با محصولات ارسال شده باشد و باید توسط نماینده مجاز حامل، فرستنده و گیرنده امضا شود.

بارنامه چند کارکرد مهم در حمل و نقل دارد. این ابتدا قراردادی بین فرستنده، حمل‌کننده و گیرنده است که نشان می‌دهد چه کالایی حمل می‌شود، محموله از کجا می‌آید و به کجا می‌رود.

بارنامه سندی است همراه با حمل و نقل که توافق بین فرستنده و متصدی حمل و نقل را بیان می کند و بر روابط آنها هنگام حمل کالا حاکم است. محموله را با جزئیات مشخص می کند و عنوان یا مالکیت آن محموله را به طرف دریافت کننده مشخص شده در سند می دهد.

مکران ماشین زیر مجموعه شرکت ققنوس دریای مکران حمل و مدیریت کننده هر گونه بار از عمان،چین،امارات به ایران و بالعکس با مناسب ترین قیمت و بهترین شرایط می‌باشد.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید

شماره تماس مستقیم: 989128130592+
برای تماس کلیک کنید

چرا بارنامه مهم است؟

هر کسی که بارنامه دارد مالک بار است. به عنوان سند حقوقی مالکیت عمل می کند که به شخص صاحب آن اجازه می دهد مالکیت محموله را ادعا کند. این به این معنی است که پر کردن سند به طور دقیق و کامل بسیار مهم است. بارنامه همچنین به عنوان یک قرارداد حمل عمل می کند و فقط مسئولیت های متصدی حمل و نقل با طرف های درگیر در حمل و نقل محموله را شرح می دهد.

بارنامه یک سند الزام آور قانونی است که تمام جزئیات لازم برای پردازش دقیق یک محموله را در اختیار حامل و فرستنده قرار می دهد.

  • سند مالکیت کالایی است که در سند آمده است.
  • یک رسید برای محصولات ارسال شده است.
  • بیانگر شرایط و ضوابط توافق شده برای حمل و نقل کالا است.

وقتی حامل بارنامه را امضا می‌کند، متصدی حمل‌ونقل مالک کالا می‌شود. سپس آنها مالکیت را به گیرنده انتقال می دهند. به همین دلیل سند بسیار مهمی است.

انواع بارنامه

بسته به مقصد حمل و نقل شما و نوع بار، بارنامه های مختلفی وجود دارد. آنها را می توان بر اساس “نحوه اجرا” و “روش عملیات” طبقه بندی کرد.

مستقیم

زمانی استفاده می شود که هزینه حمل و نقل از قبل پرداخت شده باشد و حمل کننده بار را به خریدار یا طرف مناسب دیگر تحویل می دهد.

بارنامه مستقیم نشان می دهد که کالا به شخص مشخصی ارسال شده است و بدون سند موجود قابل انتقال نیست. این نوع به عنوان غیر قابل معامله نیز شناخته می شود و از نظر بانکدار این نوع بارنامه ایمن نیست.

همچنین ببینید: ترانشیپ چیست؟ | همه چیز در مورد ترانشیپ کالا

سفارشی

زمانی استفاده می شود که کالا قبل از پرداخت هزینه حمل می شود. در بارنامه به صورت “به سفارش” بیان می شود که اغلب با نام گیرنده همراه است. قبض سفارش یک “ابزار قابل مذاکره” در نظر گرفته می شود، به این معنی که به عنوان جایگزینی برای پول یا به عنوان وعده پرداخت عمل می کند. اگر کالا تحت یک حساب باز یا اعتبار اسنادی ارسال شود، ممکن است از بارنامه سفارش استفاده شود.

بارنامه سفارشی، قبضی است که از کلمات اکسپرس استفاده می کند تا صورت حساب قابل مذاکره باشد. این بدان معنی است که تحویل باید به سفارش بعدی گیرنده با استفاده از کلماتی مانند “تحویل به آقای … یا سفارش یا واگذاری انجام شود. محموله فقط به دارنده با حسن نیت سند تحویل می‌شود که باید توسط نماینده ای که سفارش تحویل و بارنامه تأیید شده را صادر می کند تأیید شود.

*مدرن ترین نوع قبض است که به طور گسترده در سراسر جهان استفاده می شود.

بارنامه کشتی

بارنامه شامل چه مواردی می شود؟

معمولا شامل موارد زیر است:

  • تاریخ ارسال
  • نام و آدرس فرستنده
  • نام و آدرس گیرنده
  • سفارش خرید و/یا شماره حساب
  • تعداد واحدهای در حال ارسال
  • شرح آنچه در حال حمل است
  • ارزش اعلامی کالای در حال حمل
  • بسته بندی حمل و نقل – کارتن، جعبه، پالت و غیره
  • مشخص کردن وضعیت خطرناک بودن بار
  • طبقه بندی حمل و نقل
  • مشخصات تحویل
  • برای حمل و نقل داخلی و بین المللی استفاده می شود
  • وزن دقیق حمل و نقل

هدف از بارنامه چیست؟

بارنامه سه هدف اصلی دارد. اولاً سند مالکیت کالایی است که در بارنامه آمده است. دوم، رسید برای محصولات ارسال شده است. در نهایت بیانگر شرایط و ضوابط توافق شده برای حمل و نقل کالا می باشد.

همچنین ببینید: شیپینگ اوردر یا سفارش حمل و نقل چیست؟

نتیجه

فرستنده صادرکننده است.

گیرنده کالا، دریافت کننده محموله است.

“طرف اطلاع” هر طرفی است که درخواست می کند از حمل و نقل مطلع شود.

بارنامه اصلی معمولاً در مجموعه های سه تایی صادر می شود. برای ترخیص بار، لازم است یکی از آن‌ها به متصدی حمل و نقل در مقصد ارائه شود.

بارنامه اکسپرس(سفارشی) به عنوان بارنامه سریع یا دریایی نیز شناخته می شود. مانند انتشار تلکس، مزیت آن سرعت آن است. با این حال، تفاوت آن در نداشتن نسخه های چاپی است.

بنابراین، بارنامه کلید باز کردن قفل لجستیک بین المللی است. متکی است که به درستی صادر شود و مهمتر از همه به درستی پر شده باشد.

مکران ماشین زیر مجموعه شرکت ققنوس دریای مکران حمل و مدیریت کننده هر گونه بار از عمان،چین،امارات به ایران و بالعکس با مناسب ترین قیمت و بهترین شرایط می‌باشد.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید

شماره تماس مستقیم: 989128130592+
برای تماس کلیک کنید

امیر
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *