بررسی فرایندهای گمرکی (گمرک) مربوط به صادرات و واردات

گمرک

بررسی فرایندهای گمرکی مربوط به صادرات و واردات

با توجه به موضوع مهم و قابل توجه صادرات و واردات و به طبع وابستگی بسیار زیاد به گمرک و امور گمرک، تصمیم به سلسله مقاله بررسی فرایند گمرک گرفته‌ایم. که در قالب چند مقاله بررسی کامل صورت می‌گیرد. با ما همراه باشید.

مقدمه

امروزه نقش گمرک در نظام هاي اقتصادي ، صرفا به دو جنبه مالي و اقتصادي آن منحصر نبوده. و اهميت آن تنها از جنبه هاي وصول در آمد براي دولت، اجراي مقررات بازرگاني خارجي و اعمال سياست هاي حمايتي ، مطرح نمي‌باشد. و طيف گسترده اي از الزامات ملي و بين المللي در رابطه با مبادلات بين المللي و تجارت خارجي را شامل مي‌شود.

ظهور اقتصاد ديجيتالي ، جهاني شدن و تحولات حادث شده در نظام بين المللي ، موجب گرديده است. كه نقش گمركات كشور نيز دگرگون شده و وظائف و ماموريت هاي سنتي گمرك، پاسخگوي اهداف توسعه ملي نباشد. گمرك جمهوري اسلامي ايران با توجه به اهميت جايگاه خود در نظام اقتصادي كشور نهايت تلاش خود را در جهت كمك به تحقق اهداف توسعه اقتصادي- اجتماعي كشور ، از طريق ايجاد تسهيلات مناسب در چارچوب قوانين و مقررات ، حذف تشريفات زائد ، افزايش كيفيت خدمات گمركي و بطور كلي ارتقاء كارائي نظام گمركي و بازرگاني كشور ، معطوف نموده است.

مقررات‌ عمومي‌ صادرات‌ و واردات‌

ايفاي‌ نقش‌ گمرک در حمايت‌ از صنايع‌ داخلي‌ ( اعم‌ از كشاورزي‌ و توليد ماشين‌ آلات‌ صنعتي‌ و قطعات‌ و لوازم‌ يدكي‌ و مواد اوليه‌ و صنايع‌ پتروشيمي‌.) با برنامه ‌ريزي هائي‌ كه‌ دولت‌ در اين‌ زمينه‌ به‌ كمك‌ آمار و اطلاعات‌ دقيق‌ و هماهنگ‌ شده‌ از كليه‌ امكانات‌ مي‌نمايد. با وضع‌ مقررات‌ و ضوابط‌ ناظر بر واردات‌ و صادرات‌ كشور، اعمال‌ مي‌گردد.

حقوق‌ گمركي‌، از طريق‌ مجلس‌ و يا رأساً به‌ عنوان‌ سود بازرگاني‌ توسط‌ دولت‌ است. و تجديد واردات‌ بعضي‌ كالاها و همچنين‌ ممنوعيت‌ صدور بعضي‌ از انواع‌ مواد اوليه‌ يا محصولات‌ كشاورزي‌ و يا صنعتي‌، از جمله‌ ابزار مناسب‌ ساخت‌ و پرداخت‌ بنيه‌ اقتصاد كشور بشمار مي‌رود. كه‌ در همه‌ اين‌ احوال‌ به‌ عنوان‌ «مقررات‌ عمومي‌ صادرات‌ و واردات‌» جهت‌ اجرا و اقدام‌ در اختيار سازمان‌ گمرك‌ گذاشته‌ مي ‌شود.

تشويق‌ صادرات‌ و توليد جهت‌ اشتغال‌ در داخل‌ كشور و تحصيل‌ ارز، از جمله‌ جهات‌ ديگر، در معرض‌ نقش‌ اقتصادي‌ گمرک است‌. كه‌ ممكن‌ است‌ مستقيم‌ و يا غيرمستقيم‌ با اعطاء امتيازات‌ ويژه‌ و كمك هاي‌ مادي‌ دولت‌ به‌ صادركنندگان‌ و يا اعمال‌ سياست هاي‌ گمركي‌ به‌ صورت‌ حمايت‌ از صنايع‌ توليدات‌ داخلي‌ در خصوص‌ آنان‌ و به‌ منظور نيل‌ به‌ هدف‌ اقتصادي‌ آن‌ از طريق‌ گمرك‌ اعمال‌ و اجرا شود.

گمرک

سازمان گمرک

شوراي همكاري گمركي، گمرك را چنين تعريف نموده است.

گمرک سازماني است. دولتي كه مسئول اجراي قانون گمرك و وصول حقوق و عوارض ورودي و صدوري و همچنين واردات، ترانزيت و صادرات كالا مي‌ باشد.

اين اصطلاح به هر يك از قسمت­ هاي سازمان گمرك و يا ادارات اصلي يا تابعه آن نيز اطلاق مي ‌شود. مثلا در مورد مامورين گمرك، حقوق و عوارض ورودي و صدوري و كنترل واردات يا صادرات يا هر امر ديگري كه در حدود عمليات گمركي باشد. نيز به كار مي‌رود مثل: مامور گمرك، حقوق گمركي، اداره گمرك و اظهار نامه گمركي.‏

همچنین ببینید: همه چیز درباره حمل و نقل دریایی و دستورالعمل های گام به گام

با توجه به تعاريف به عمل آمده می ­توان گفت گمرك سازماني است مالي و اقتصادي كه از دير زمان در كشورها وجود داشته. و در هر زمان بنا به مقتضيات زمان و خواست حكومت­ هاي شكل و سازماني خاص به خود گرفته است تا به صورت فعلي درآمده است.‏

*در مقاله آینده به الزامات قانونی، وضایف، اهداف و … گمرک میپردازیم، لینک قسمت دوم کلیک کنید.

مکران ماشین زیر مجموعه شرکت ققنوس دریای مکران حمل و مدیریت کننده هر گونه بار از چین، عمان، امارات به ایران و بالعکس با مناسب ترین قیمت می‌باشد.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید

شماره تماس مستقیم: 989128130592+
برای تماس کلیک کنید

امیر
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *