کشتی فله بر : کاربرد ها و انواع

کشتی فله بر

انواع  کشتی فله بر و بررسی کاربرد ها

کشتی های فله بر نوعی کشتی هستند که محموله ها را به صورت فله حمل می کنند. محموله‌ای که در این گونه کشتی‌ها حمل می‌شود، محموله‌ای بدون بسته‌بندی خاص و عموماً حاوی اقلامی مانند غلات غذایی، سنگ معدن و زغال سنگ و حتی سیمان است. کشتی‌های فله بر از زمان آغاز به کار خود در اواسط قرن 19، به منظور تسهیل در سهولت بیشتر برای صاحبان و اپراتورهای خود، در حال حاضر انقلابی و ساده شده‌اند.

کشتی های فله بر کشتی های تک عرشه ای هستند که با مخازن سمت بالا و مخازن جانبی قیفی شکل در فضاهای بار طراحی شده اند و اساساً برای حمل محموله های فله جامد تک کالا در نظر گرفته شده اند. بسیاری از انواع فله‌بری از جمله حامل‌های سنگ معدن، کشتی‌های OBO، خود تخلیه‌کننده‌ها، حامل‌های محصولات جنگلی و غیره در وجود دارند.

علاوه بر حمل محموله های خشک مانند موارد ذکر شده در بالا، بعضی از کشتی های فله بر نیز حمل محموله های مایع را انجام می‌دهند. محموله مایعی که توسط کشتی فله حمل می شود شامل نفت، بنزین و مواد شیمیایی مایع دیگر است.

انواع کشتی فله بر

 

حامل های سنگ معدن

حامل‌های سنگ‌آهن به‌طور ویژه طراحی شده‌اند و ممکن است فقط برای یک تجارت خاص، به عنوان مثال حمل سنگ آهن به صورت فله از بنادر عمده استرالیا یا برزیل به بنادر خاص در چین یا ژاپن، استفاده شوند.

کشتی هایی که به عنوان حامل سنگ معدن تعیین می شوند باید با استانداردهای حهانی بالایی داشته باشند. این کشتی‌ها به دلیل چگالی بالای محموله‌های سنگ معدن، مقاوم‌تر هستند.

ابعاد معمولی یک حامل سنگ معدن بزرگ عبارتند از:

  • طول 340 متر
  • عرض 60 متر
  • آبخور کشتی 21 متر
  • تناژ وزن بدون حرکت 323000 تن

همچنین ببینید: فرایندهای گمرکی: نقش گمرک ، اهداف و وظایف

Oil/Bulk/Ore (نفت- فله-سنگ معدن) یا کشتی های OBO

این کشتی‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بین محموله‌های فله خشک و نفتی به‌طور متناوب استفاده می‌شود. در این نوع کشتی از تداخل بار‌ها بین دو محموله در یک فضاهای بار جلوگیری می‌کند.

آنها با دریچه های بزرگ برای تسهیل بارگیری و تخلیه طراحی شدند. با این حال، روکش های دریچه به گونه ای طراحی شده‌اند که «نفت بند» باشند تا همان کشتی بتواند با محموله های نفتی با انبارهای تقویت شده برای محموله های سنگ نیز بارگیری شود. برای این عملیات دو منظوره، OBOها با خطوط لوله، پمپ ها و سایر تجهیزات نفتکش مجهز شدند. مشکلات عمده در این کشتی ها شامل آزاد شدن گاز برای بارگیری محموله خشک پس از محموله نفتی و هزینه های بالای نگهداری ناشی از فرسودگی است. با توجه به این مورد، همراه با هزینه های بالای تعمیر و نگهداری، تعداد این کشتی ها کاهش یافته است، تعداد کمی OBO جدید. ساخته شده. بیشتر OBO های باقی مانده به یک نوع محموله محدود می‌شوند.

ساختار OBO شبیه به یک کشتی فله‌بر معمولی است با این تفاوت که آنها مخازن بزرگ‌تری دارند و مخازن آنها عمیق‌تر هستند تا پایداری هنگام حمل محموله‌های سنگ معدن را بهبود بخشند. بسیاری از OBO ها دارای فضاهای خالی هستند که از نصب دیوارهای عرضی بین دو انبار بار تشکیل شده است. سایر ویژگی های OBO ها عبارتند از:

  • روکش دریچه های روغنی برای امکان حمل محموله های مایع
  • مخازن شیب دار اختصاصی
  • اتاق پمپ برای بار / تخلیه محموله های مایع
  • سیستم گاز خنثی
  • سیستم تمیز کردن مخزن/نگهداری مشابه سیستم شستشوی نفت خام روی تانکرهای نفت
  • سیستم خط لوله (بالاست، آب ریز و محموله)
  • خطوط آب ریز (برای استفاده با محموله های خشک)
کشتی فله بر
کشتی فله بر

کشتی باربری فله خود تخلیه کننده یا Self-Unloade

از نظر ساختار بدنه مانند سایر کشتی های فله بر، این کشتی ها به

  1.  تخلیه کننده خود با تغذیه گرانشی: محموله بر روی تسمه نقاله ای که در یک کیل مجرای زیر انبار بار قرار دارد رها می شود که محموله را به سمت کمان یا عقب کشتی می برد، جایی که نوار نقاله دیگری آن را برای تخلیه به ساحل می برد. بازوی تخلیه به یک بخش متصل است که می تواند برای تخلیه به موقعیت خود چرخانده شود.
  2. خود تخلیه کننده هیبریدی: معمولاً این مورد استفاده می‌شود، این روش به طراحی ساختاری خاصی از کشتی نیاز ندارد. محموله با چنگ زدن در قیف ها تخلیه می شود و در آنجا به تسمه نقاله تغذیه می شود. قیف ها را می توان به طور دائم در کشتی نصب کرد یا ممکن است هنگام تخلیه روی عرشه کشتی قرار گیرد.

همچنین ببینید: شیپینگ اوردر یا سفارش حمل و نقل چیست؟

کشتی های حامل فله دریچه باز (OHBC)

این شناورها مخزن بالایی و پایینی ندارند. در عوض، آنها دارای ضلع های مستقیم برای حمل بسته های مربع شکل از محصولات جنگلی مانند خمیر چوب یکپارچه، کاغذ نورد شده یا محموله های چوب بسته بندی شده هستند. آنها حتی می توانند ظروف بیست فوتی را حمل کنند. آنها ممکن است جرثقیل دروازه ای ثابت یا قابل حمل برای بارگیری/تخلیه داشته باشند.

حامل های محصولات جنگلی

حامل های فله دریچه باز (OHBC) را می توان به عنوان حامل محصولات جنگلی نیز در نظر گرفت. این حامل‌ها برای حمل و جابجایی محموله‌های مختلف از جمله چوب اره‌شده بسته‌بندی شده، کنده‌های چوبی (بسته‌ای یا آزاد) و محصولات تصفیه‌شده مانند خمیر کاغذ، کاغذ و تخته مورد نیاز هستند. بنابراین جرثقیل ها باید برای کار با ضمائم خاص مانند گیره ها، مولتی بالابرها و قاب ها مناسب باشند.

از نظر ظرفیت، کشتی های فله می توانند حداکثر باری در حدود 400000 DWT (قدار جرم قابل حمل توسط یک کشتی که حمل آن برای ایمنی کشتی خطرساز نباشد) را حمل کنند. این کشتی‌ها بر اساس ظرفیت حمل بار و کانال‌های مهم دریایی به راحتی می‌توانند از طریق آن‌ها عبور کنند و یکی از راه های ارتباطی حمل و نقل دریایی موثر بشمار می‌آیند.

مکران ماشین. حمل و مدیریت کننده هر گونه بار از چین، عمان، امارات به ایران و بالعکس با مناسب ترین قیمت می‌باشد.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید

شماره تماس مستقیم: 989128130592+
برای تماس کلیک کنید

امیر
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *